Dumoulin-effect zorgt voor meer drukte en ergernis op fietspaden
Marlou van den Broek
redacteur Online
Marlou van den Broek
redacteur Online
Te hard bellen, of juist niet bellen, pelotonvorming, schreeuwen en inhalen met te weinig afstand. Weggebruikers ergeren zich nogal eens aan wielrenners op de weg. Volgens Martijn van Es van de Fietsersbond zijn de ergernissen over en weer de laatste jaren flink toegenomen.
"De infrastructuur raakt overvol. Niet alleen ergeren recreatieve fietsers zich aan de vele wielrenners, maar andersom is dat net zo. Recreatieve fietsers zitten op hun telefoon en kijken daardoor niet goed uit. Ze fietsen door rood en horen niets door de muziek in hun oortjes", zegt Berend van Loon, eigenaar van een winkel met veel racefietsen in Utrecht.
"Door de successen die Nederland boekt in het wielrennen, bijvoorbeeld Tom Dumoulin in de Tour de France, gaan meer mensen wielrennen. Maar de fietspaden blijven even smal, waardoor er simpelweg te weinig ruimte is voor al die fietsers. En dat zorgt vaker voor ergernissen", zegt Van Es.
Van Loon merkt ook dat het aantal wielrenners toeneemt. "De verkoop van racefietsen laat de laatste paar jaar een behoorlijke groeispurt zien. Dat zit hem vooral in het feit dat meer vrouwen zijn gaan fietsen. Ook zijn er steeds meer vriendenclubs die besluiten samen te gaan wielrennen", vertelt Van Loon.
Ergernissen op beeld
Volgens Van Es zijn mensen ook makkelijker geworden in het online uiten van hun ergernissen. "Vroeger moest je naar huis rijden om daar vervolgens een mail op te stellen. Dan was je woede al een beetje gezakt. Nu maak je er met je telefoon een opname van en het staat online", legt Van Es uit.
Bekijk hier een video waarop te zien is hoe wielrenners ergernissen opwekken bij automobilisten:
Veel wielrenners gebruiken de app Strava tijdens het fietsen. Ze kunnen daarmee zien hoe hard ze rijden, niet alleen over hun hele rit, maar ook op allerlei kleine stukjes. Pogingen om persoonlijke records te verbeteren kunnen leiden tot gevaarlijke situaties.
Wielrenner Martijn Baan Hofman zegt dat wanneer hij Strava gebruikt, hij alleen maar bezig is met zijn snelheid en tussentijden. "Daardoor word ik ongeduldig en wil ik iedere seconde eraf sprokkelen om een sneller gemiddelde te halen", zegt hij.
"De app is een soort sociale media. Je kan je gemiddelde snelheid op een bepaalde route delen met je vrienden, die er vervolgens op kunnen reageren of het kunnen liken. Als ik een rondje heel hard fiets, krijg ik meer likes. Daarnaast kun je zien hoe hoog je in de ranking staat en dat vergelijken met andere wielrenners op die route. Het is wel een uitdaging om zo hoog mogelijk te staan. Op die manier hangt het wel samen met status", vertelt Baan Hofman.
Slechte reputatie wielrenners
De NTFU Wielersportbond ziet ook dat de absolute aantallen de laatste jaren licht gestegen zijn. Daar tegenover staat ook dat de Nederlandse bevolking toenam, dus het percentage Nederlanders dat de wielersport beoefend is dit jaar niet toegenomen.
De NTFU zegt dat de schuld bij incidenten al heel snel bij de wielrenner gelegd wordt en pleit voor wederzijds begrip. Wielrenners hebben een slechte reputatie doordat grote groepen de weg kunnen versperren en met hoge snelheid langsrazen. Daarnaast schrikken mensen soms als wielrenners signalen aan elkaar doorgeven, omdat dit vaak naar elkaar geschreeuwd wordt.
Op dit moment probeert de NTFU om via de campagne De Echte Wielrenner meer onderling begrip te kweken. Wielrenners wordt gevraagd geen afval weg te gooien, niet door rood te rijden en anderen met een bel te waarschuwen. Van de recreatieve fietser wordt gevraagd om wat minder met de telefoon bezig te zijn en wandelaars worden gevraagd honden strak aan de lijn te houden.
Van Es zegt dat vooral nu met dit zomerse weer allerlei fietsers opduiken. "Als we gewoon accepteren dat de ander er ook is, ontstaan er letterlijk en figuurlijk geen botsingen."