'Waarschuwing voor nieuw gesjoemel door auto-industrie'
Autofabrikanten hebben een nieuwe methode gevonden om te sjoemelen met CO2-reductiecijfers. Twee EU-commissarissen waarschuwen daarvoor in een brief die in handen is van NRC. De brief is gelekt via de milieuorganisatie Transport & Environment, waar onder andere Milieudefensie lid van is.
De Europese Commissie heeft voorgesteld dat auto's in 2025 gemiddeld 15 procent minder CO2 per kilometer uitstoten dan in 2021. Over drie jaar wordt een nulmeting gehouden, die als basis gaat dienen voor de verdere CO2-verlaging. In 2030 moet de CO2-uitstoot met 30 procent zijn gereduceerd.
Autofabrikanten proberen volgens de EU-commissarissen die nulmeting kunstmatig hoog in te zetten. In de brief schrijven ze dat de automakers de huidige uitstoot opschroeven, door de metingen op te hogen. Ook gebruiken ze allerlei brandstof verslindende trucs, zoals rijden met een lege accu of met een uitgeschakeld start-stopsysteem. Daardoor worden de CO2-eisen voor in de toekomst afgezwakt.
Zelf aanleveren
Om onduidelijke reden mogen autofabrikanten zelf de gegevens van de CO2-tests aanleveren. Die tests bepalen dus de toekomst van de uitstootnormen. Bedrijven riskeren miljarden euro's aan boetes als ze niet aan de nieuwe, nog definitief vast te stellen uitstootnormen voldoen. De brief waar de NRC uit citeert vermeldt niet om welke bedrijven het gaat.
De twee EU-commissarissen zouden zich baseren op meldingen van lidstaten en studies van het onderzoeksinstituut van de Europese Commissie. "Als we dit nu niet goed aanpakken, lopen we het risico op een schandaal vergelijkbaar met dieselgate", laat de Maltese Europarlementariër Miriam Dalli weten in een reactie aan NRC.
Niet meer zelf laten leveren
De Commissie zou er nu op aandringen om niet langer te werken met de gegevens die de fabrikanten zelf aanleveren.
In 2015 kwam Volkswagen in opspraak door het zogenoemde sjoemelschandaal of dieselgate. Met geheime software werden doelbewust uitstoottesten gemanipuleerd.