YouTube wil met 'gezaghebbende nieuwsbronnen' desinformatie bestrijden
Het is een van de grootste worstelingen waar YouTube mee te maken heeft: desinformatie. Op het moment dat er breaking news is en mensen op zoek gaan naar videobeelden, duiken er vaak ook snel video's op waarin bijvoorbeeld complottheorieën worden besproken over die bewuste gebeurtenis. Het leidde de afgelopen maanden diverse keren tot kritiek.
Het platform heeft nu maatregelen aangekondigd om dit probleem aan te pakken. Het videoplatform gaat video's van media die het omschrijft als "gezaghebbend" bij groot nieuws duidelijker uitlichten in zoekresultaten en op de voorpagina. Het gaat om media die zich hebben aangemeld voor het Google Nieuws-platform, de functie werkt ook gelijk in Nederland. Uit screenshots die YouTube deelde valt op te maken dat het in de VS gaat om bijvoorbeeld CNN, Fox News of The New York Times.
"We bepalen via een algoritme welke content er wordt getoond", zegt een woordvoerder. "Daarbij wordt gekeken naar onder andere relevantie, hoe gezaghebbend het is en de actualiteit van de content."
Volgens het platform spelen bij het maken van de keuzes diverse factoren een rol: "We plaatsen geen nieuwsbronnen op basis van een vertrouwensscore maar gebruiken vele signalen om te bepalen welke kanalen in aanmerking komen voor onze nieuwsposities op YouTube. Inclusief Google Nieuws, om ervoor te zorgen dat alleen inhoud van gevestigde en relevante nieuwsbronnen wordt weergegeven en de feedback van raters."
Zo'n keuze is en blijft in een tijd waarin er volop wordt gediscussieerd over nepnieuws en wordt getwijfeld aan betrouwbaarheid van media een gevoelig punt. Het is dan ook afwachten wat deze keuzes in praktijk betekenen.
In de VS wordt er daarnaast getest met een functie waarbij er een voorvertoning van een bericht, afkomstig van een Google Nieuws-bron, wordt getoond in de zoekresultaten.
Het is de bedoeling dat deze in de eerste uren na een aanslag of natuurramp verschijnt. Gebruikers kunnen er vervolgens voor kiezen om door te klikken naar het complete nieuwsbericht. Daarnaast wordt erbij vermeld dat het verhaal nog in ontwikkeling is en informatie dus nog kan ontbreken. Dit informatieblokje is vooralsnog alleen in de VS beschikbaar.
Daarnaast zet YouTube figuurlijk gezegd de knop om voor het tonen van context bij bekende complottheorieën, bijvoorbeeld over de eerste maanlanding. Gebruikers zullen bij het zien van dergelijke video's blokjes informatie van Wikipedia of de Encyclopædia Britannica tegenkomen.
"We geloven dat gebruikers in staat moeten zijn zelf hun eigen keuzes te maken over de informatie die ze zien." Door extra context te bieden, wil YouTube gebruikers wel voorlichten. Het is niet YouTubes doel om complottheorieën van het videoplatform te weren.
Toen dit werd aangekondigd in maart van dit jaar, kwam er vrijwel direct ook kritiek op over het gebruik van Wikipedia. De online encyclopedie wordt weliswaar vaak als referentie gebruikt, tegelijkertijd heeft het een gemengde reputatie op het gebied van feitelijke juistheid. Daarnaast was de moederorganisatie, Wikimedia, naar eigen zeggen niet op de hoogte van het idee.
Ook kondigt de videodienst aan 25 miljoen dollar in een fonds te stoppen, wat bedoeld is voor de verdere ontwikkeling van online video bij nieuwsmedia. Dat geld is onderdeel van een grotere pot, met een waarde van 300 miljoen, waarmee Google in nieuwsinitiatieven wil investeren.
Facebook en Apple
YouTube staat niet alleen in deze worsteling. Facebook ligt ook al lang onder vuur voor de wijze waarop desinformatie via het platform wordt verspreid. Dit probleem ligt sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen bij het sociale netwerk onder een vergrootglas. Sindsdien heeft het ook allerlei maatregelen aangekondigd om hier iets tegen te doen.
Apple kondigde onlangs aan dat zijn dienst Apple News tot en met de tussentijdse verkiezingen voor het Amerikaanse Congres, in november, een speciale sectie krijgt met gecureerde berichten. In tegenstelling tot Google en Facebook bepalen bij Apple redacteuren wat hierin komt te staan. De nieuwsdienst van de smartphonemaker is minder bekend en ook niet beschikbaar in Nederland, maar wordt in de VS steeds belangrijker.