Zit jouw inbox er ook vol mee? Nieuwe privacyverklaringen van bijvoorbeeld Snapchat, WhatsApp en andere bedrijven. Niet zo gek, want morgen gaat de nieuwe Europese privacywet AVG in, waar bedrijven aan moeten voldoen.
Voor je die verklaringen ongelezen in de prullenbak gooit, het is interessant om ze even te bekijken. Maar, wie heeft er tijd om al die voorwaarden door te lezen? Precies, niemand. Toch heb je al snel een beetje inzicht. Zoek in de tekst naar onderstaande vijf termen, zodat je weet wat er met jouw gegevens gebeurt.
De belangrijkste term in de privacyverklaring van diensten en apps is derden, third parties in het Engels. Oftewel: met wie worden jouw gegevens gedeeld. "Als het goed is staat hier ook welke gegevens worden gedeeld met derden en waarom", legt Jurist Charlotte Meindersma van Charlotte's Law uit. "Deelt een bedrijf jouw factuurgegevens met hun boekhouder? Dat is niet zo erg. Maar soms is het een stuk minder duidelijk wat er met jouw gegevens gebeurt."
Als tweede: de bewaartermijn. Probeer ook 'bewaren' of in het Engels 'retain'. Hoelang bewaart een bedrijf eigenlijk al die gegevens die ze van je hebben? "Een bedrijf moet duidelijk uitleggen met welk doel en hoe lang jouw gegevens worden bewaard", vertelt Charlotte.
"Een bedrijf moet goed onderbouwen waarom het voor een bepaalde termijn kiest", zegt Charlotte. "En wat nooit mag, is dat een bedrijf oneindig jouw gegevens bewaart. Er moet altijd een aantal jaren genoemd worden. Of bijvoorbeeld: tot je jouw account opzegt."
Onder die nieuwe privacywet heb jij een aantal rechten. Een belangrijke is dat jij kan eisen dat bedrijven de gegevens die zij van je hebben verwijderen. "Dat heet het recht op vergetelheid", vertelt Charlotte.
Dus gebruik jij al vijf jaar Tinder niet meer? Dan kun je Tinder mailen dat ze je gegevens moeten verwijderen. En dat moeten ze vervolgens ook doen.
"Je hebt nog een aantal andere rechten," vertelt Charlotte. "Zo heb je het recht op inzage. Dat wil zeggen dat een bedrijf alles wat het over je weet met je moet delen, als je er om vraagt."
En dan is er nog dataportabiliteit. Dat wil zeggen: de gegevens die over je verzameld zijn, mag jij meenemen en gebruiken bij de concurrent. "Ze moeten je dan al die data in een leesbaar bestand naar je sturen. Dat is bijvoorbeeld handig bij een telecomaanbieder."
Of bij de opticiën: heb je je ogen laten opmeten bij de Pearle, maar zie je een aanbieding bij Hans Anders? Dan moet je die oogmeting mee kunnen nemen naar Hans Anders.
Veel social media-apps, zoals Facebook, Instagram en Twitter schotelen advertenties voor die perfect op jou zijn afgestemd. Personalisatie heet dat. Daarvoor verzamelen ze gegevens van je. Altijd handig om te checken of een dienst dit doet.
En hoe je je daarvoor kunt uitschrijven: met een opt-out. Personalisatie kun je altijd uitzetten, legt Charlotte uit. Ook al maken bedrijven je het soms lastig om daadwerkelijk te doen.
Er staat natuurlijk nog veel meer in de privacyverklaringen, maar dit zijn de belangrijkste zaken volgens Charlotte. "De stukken over derden en de bewaartermijn vooral. En het is belangrijk dat er in de privacyverklaring staat hoe je contact kunt opnemen."