Al die privacymailtjes in je inbox? 'Een beetje overdreven'

  • Joost Schellevis en Roselien Herderschee

  • Joost Schellevis en Roselien Herderschee

Grote kans dat je inbox deze weken uitpuilt met mailtjes van bedrijven en organisaties, die je privacy allemaal heel belangrijk vinden en waarvan je in sommige gevallen niet eens meer wist dat je er ooit klant bent geweest.

Het is geen toeval: vandaag treedt de nieuwe Europese privacywet in werking. Daarin gelden strengere privacyregels. Veel bedrijven mailen je om opnieuw toestemming te vragen voor het ontvangen van hun nieuwsbrief of om je op hun nieuwe privacyvoorwaarden te wijzen.

Maar daarin slaan ze wel behoorlijk door, menen juristen. "Het is allemaal complete onzin", zegt juriste Charlotte Meindersma, die bedrijven bijstaat ter voorbereiding op de nieuwe privacywet.

Voor je die verklaringen ongelezen in de prullenbak gooit, het is interessant om ze even te bekijken. Maar, wie heeft er tijd om al die voorwaarden door te lezen? Precies, niemand. Toch heb je al snel een beetje inzicht. Zoek in de tekst naar deze vijf termen, of klik wél even op onderstaande video.

Privacymails voor dummies: 5 woorden waar je op moet letten

De nieuwe wet vereist onder meer dat je kan bewijzen dat je toestemming hebt gekregen voor het verwerken van persoonsgegevens. Maar dat betekent niet dat je opeens opnieuw toestemming moet vragen als je die onder de oude wet al had.

"Ik heb ook het gevoel dat er een zekere paniek is. En dat omdat het ene bedrijf het doet, het andere bedrijf dat dan maar nadoet", zegt Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar recht en de informatiemaatschappij aan de Universiteit Leiden.

Zelf ontving Zwenne vandaag al een stuk of zeven mailtjes, die hij onnodig storend noemt. "Het is mij niet direct duidelijk hoe de privacywet dit zou vereisen", aldus Zwenne.

Ook nieuwe privacyvoorwaarden hoeven echt niet altijd gemaild te worden, meent juriste Meindersma. "In veel gevallen moeten die inderdaad worden aangepast vanwege de nieuwe privacywet. Maar je hoeft ze niet per se te mailen. Je kunt die ook gewoon laten zien als een klant weer bij je langskomt", meent zij. Dat kan bijvoorbeeld als een gebruiker de app of dienst opent.

Intentie

"Ik twijfel soms een beetje aan de intentie van deze mails", zegt Zwenne. Volgens hem zijn er drie mogelijke verklaringen voor alle mailtjes. "Partijen kunnen zich verkeerd hebben laten adviseren, of kopiëren elkaars gedrag", zegt hij.

Een derde mogelijke verklaring noemt hij zelf iets cynischer: "Ik heb het idee dat sommige partijen de AVG aangrijpen voor een contactmoment. Als een soort marketingtruc", zegt hij. Want ik krijg zelf opeens ook mail van partijen waar ik tien jaar geleden voor het laatst contact mee heb gehad. Dan denk ik: waarom hebben jullie überhaupt nog gegevens van mij?"

Het ligt volgens hem anders als de betreffende partij opeens iets heel anders met je gegevens gaat doen. "Als de bank mijn gegevens opeens wil gaan delen met derden bijvoorbeeld. Dan moeten ze daar wel opnieuw toestemming voor vragen."

Stortvloed negeren

De mailtjes negeren kan in de meeste gevallen dus weinig kwaad. "Al zijn er bedrijven die het minder netjes doen en waarbij je actie moet ondernemen om informatie niet te delen of die opeens sneaky extra informatie gaan verzamelen", zegt Meindersma. "Dus het is wel aan te raden om er even snel doorheen te lezen. Ik kijk heel snel wat er in staat en het meeste gaat gewoon de prullenbak in."

Ook hoogleraar Zwenne leest de mailtjes niet allemaal door en is niet bang dat zijn gegevens op straat komen te liggen als hij ze negeert. "Daartegen beoogt de AVG ons juist te beschermen", zegt hij. "Ik negeer ze meestal. Ik heb wel meer te doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl