Vrachtwagen moet schoner van Brussel
De CO2-uitstoot van vrachtwagens moet de komende zeven jaar met 15 procent omlaag. Dat staat in een voorstel dat de Europese Commissie morgen presenteert. In 2030 moet de uitstoot met 30 procent zijn teruggedrongen. Nederland is teleurgesteld over het plan: het kabinet had gehoopt dat de commissie ambitieuzer zou zijn.
Om de klimaatdoelstelling uit het akkoord van Parijs te bereiken, moet de uitstoot van vrachtwagens fors omlaag. Dat kan onder meer door de cabine en de laadruimte beter te stroomlijnen. Een betere aerodynamica leidt tot minder brandstofgebruik en dus tot minder uitstoot.
Vervoer veroorzaakt een kwart van de CO2-uitstoot in heel Europa en die uitstoot neemt nog steeds toe. Bovendien is het vervoer relatief makkelijk aan te pakken. "Laaghangend fruit" noemen diplomaten in Brussel dat.
Versnellingsbak
Met name vrachtwagens kunnen een stuk schoner rijden. Elektrische vrachtwagens zijn een uitkomst, maar ook zuinige motoren. De omslag die personenauto's hebben gemaakt naar kleinere maar krachtige motoren moeten vrachtwagens nog maken. En volgens deskundigen zit er ook nog heel wat winst in betere versnellingsbakken.
Het Nederlandse kabinet zal de komende tijd aandringen op verdergaande maatregelen. Staatssecretaris Van Veldhoven liet eerder deze week aan de Financial Times weten dat maatregelen in de transportsector buitengewoon effectief zijn.
Met name Duitsland, dat met bedrijven als Daimler en de Volkswagen-groep een grote vrachtwagen-industrie heeft, staat op de rem. Voor Nederland is een grote besparing bij het vrachtverkeer van belang, omdat anders de landbouw en de bouw moeten worden aangepakt. Dat zijn sectoren waarbij het terugdringen van de CO2-uitstoot relatief veel geld kost.