Het Meghan-effect: immense invloed die zal blijven groeien
Noortje Deutekom
redacteur Buitenland
Noortje Deutekom
redacteur Buitenland
De zonnebril die ze op haar neus had bij de Invictus Games was binnen no-time uitverkocht. Vanuit vijftig landen was er vraag naar het model met zwarte glazen en schildpadschild-montuur. Pas na 180 dagen had het bewuste merk de voorraad weer op orde.
Of dat onopvallende truitje dat Meghan Markle droeg bij een bezoek aan Brixton. Zwart, degelijk en van het zeer betaalbare Marks & Spencer. De modeliefhebbers stonden er voor in de rij zodra ze hadden achterhaald waar ze de top konden kopen. Na een paar uur was hij nergens meer te krijgen.
De Britten hebben een naam bedacht voor dit fenomeen: het Meghan-effect, de ongekende invloed van de aanstaande bruid van de Britse prins Harry. En ze is nog niet eens officieel lid van het Britse koninklijk huis; het stel trouwt aanstaande zaterdag.
Het blijft niet bij kleding; ook het gezicht van Meghan Markle verkoopt. Zet haar foto op een mok, t-shirt of op een vlaggetje en de merchandise vliegt de winkel uit.
Dat zag onze correspondent Tim de Wit ook toen hij bij een mokkenfabriek ging kijken:
Al die hebbedingetjes worden gekocht door de honderdduizenden toeristen die Engeland komend weekend bezoeken om het feest bij te wonen. Zij hebben naast wat leuke souvenirs ook allemaal een hotel, vliegticket en restaurant nodig. Dat zou de Britten onderaan de streep meer dan 1 miljard kunnen gaan opleveren.
'Kate-effect'
Zo'n nieuwe royal kan de Britse kassa's dus behoorlijk laten rinkelen, dat hebben we in het verleden al vaker gezien. De vrouw van prins William, Kate Middleton, brengt ieder jaar honderden miljoenen op. Volgens nieuwswebsite Business Insider kwam dat in 2015 bijvoorbeeld neer op zo'n 173 miljoen euro.
Haar kinderen Charlotte en George gaan daar samen overheen en komen uit op 201 miljoen euro. En wie weet waar de jongste telg Louis nog voor gaat zorgen?
Toen Kate die jurk droeg, veranderde alles.
Bij het Canadese modehuis Line hadden ze vast ook al lang van het Meghan-effect gehoord toen bleek dat Meghan een witte jas van het merk droeg bij de verlovingsaankondiging met prins Harry. Ze wandelde er verliefd in door de tuin van Kensington Palace. Niet veel later begon de website van Line al te sputteren; uiteindelijk kwam de site door het grote aantal bezoekers plat te liggen. Het merk is sindsdien razend populair.
Bij modehuis Issa begint het op 16 november 2010 precies zo, maar loopt het minder goed af. Kensington Palace kondigde de verloving aan van prins William en Kate Middleton en niet veel later verschijnt het stel op televisie. Kate draagt een blauwe overslagjurk, nummer DJ157 van de ISSA-collectie.
"Toen Kate die jurk droeg, veranderde alles", blikt founder Daniella Helayel terug in een artikel van The Daily Mail met de kop 'Life After the Kate Effect'. Het zijn tijden van economische crisis, Issa loopt slecht en de gratis reclame is dus meer dan welkom.
Maar het gaat nu wel heel hard: de verkoopaantallen verdubbelen. Het bedrijf wordt overvraagd en geld voor de productie is er niet. Helayel besluit haar merk deels te verkopen, het komt er nooit meer bovenop. Het 'Kate Effect' sloopt Issa en twee jaar later is er niets meer van over.
De verwachting is dat de invloed van haar schoonzusje Meghan nog veel groter zal zijn. Amy Bannerman, verantwoordelijk voor de mode bij het Britse tijdschrift Cosmopolitan, denkt dat dat komt doordat de Amerikaanse zo normaal is en oprecht overkomt.
"Zij brengt de echtheid terug in de Britse royal-machine", zegt Bannerman. "Ze heeft een biraciale achtergrond en is gescheiden. Ze was een 36-jarige single. Ik denk dat ze daardoor een groep vrouwen weet te bereiken die zichzelf nooit in de leden van het Koninklijk Huis hebben herkend."
Veel vrouwen identificeren zich met Markle en willen haar style - die Bannerman omschrijft als "basic en met oog voor detail" - kopiëren. "Haar invloed is al immens en zal alleen maar groeien", voorspelt de modejournalist.