Verstappen: we hebben goede auto voor de race
Voorlopig moet Max Verstappen in Shanghai de Mercedessen en Ferrari's nog voor zich dulden. In de eerste en tweede vrije training domineerden wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) en Kimi Räikkönen (Ferrari), maar Max Verstappen kon de twee snelle concurrenten redelijk volgen. De Nederlander gaf in de eerste sessie 0,669 seconde toe op Hamilton, in de tweede was dat slechts 0,341 seconde.
"Het is duidelijk dat we een goede auto hebben voor de race", keek Verstappen op zijn website tevreden terug op het verloop van de eerste trainingen. "Ik ben tevreden met de lange runs. We maken nog steeds progressie. We moeten de auto voor de derde training nog wat finetunen en dan moet het voor elkaar zijn voor de kwalificatie."
Hamilton snelste
Hamilton, die donderdag weer vrede sloot met Verstappen na hun botsing een week eerder in Bahrein, zag in de tweede training Räikkönen naderen. De Fin was slechts een fractie minder snel dan de Brit; 1.33,482 om 1.33,489. Valtteri Bottas (Mercedes) was in beide sessies de nummer drie.
Vettel op zoek naar juiste balans
WK-leider Sebastiaan Vettel, die het seizoen met twee overwinningen is gestart, zocht in de eerste training nog naar de juiste balans. Zijn zesde plaats ruilde hij in de tweede sessie in voor de vierde. Ferrari heeft nog wat werk te doen.
Hamilton gaat in Shanghai op voor zijn eerste zege van het seizoen. Die heeft de Brit ook nodig om iets aan zijn achterstand van zeventien punten in het WK-klassement te doen. Hamilton heeft goede statistieken in Shanghai met zes keer pole en vijf overwinningen.
Meer vermogen Renault-motoren
Verstappen, die vorig jaar in Shanghai grote indruk maakte door van P16 bij de start naar het podium (derde) door te stoten, was in de tweede sessie veel sneller dan in de eerste.
De Nederlander, die aan het einde van de eerste training de Red Bull nog even in het grind parkeerde, noteerde eerst 1.34,668 om daar in de tweede training bijna een seconde af te halen (1.33,823). Helemaal tevreden was hij nog niet. "De balans kan nog beter."
Opsteker voor Verstappen en teamgenoot Daniel Ricciardo was dat motorleverancier Renault de klantenteams (Renault, McLaren en Red Bull) de mogelijkheid heeft gegeven vanaf China meer vermogen uit de motor te halen. De betrouwbaarheid van de motoren in de eerste twee races was zo goed, dat Renault-baas Cyril Abiteboul de speelruimte voor de teams durft te vergroten.