'De 97 procent van Sven zijn een wake-upcall voor de schaatssport'
Het podium in Pyeongchang kleurde met schaatsmedailles van onder anderen Ireen Wüst, Kjeld Nuis, Jorien ter Mors en Sven Kramer de afgelopen twee weken regelmatig oranje. Toch ziet niet voor iedere olympische schaatser de financiële toekomst er rooskleurig uit.
Volgens viervoudig olympisch kampioen Sven Kramer moet zelfs 97 procent van de Nederlandse schaatsers binnenkort de WW in. Die uitspraak is een belangrijk signaal, vinden sportmarketeer Marcel Beerthuizen en oud-schaatser Renate Groenewold.
"De woorden van Sven vormen een wake-upcall", stelt sportmarketeer Beerthuizen in het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen. "Hij zegt in feite: moet je kijken wat voor successen wij hebben geleverd. Dat kan alleen maar met goede sponsoring."
Eindjes aan elkaar knopen
Na dit seizoen valt voor veel Nederlandse schaatsers werkgelegenheid weg doordat meerdere commerciële teams hun geldschieter kwijtraken. Zo stoppen zowel Afterpay (de ploeg van Jorien ter Mors) als Justlease (van Ireen Wüst) met de sponsoring. Tegelijkertijd verlengde hoofdsponsor KPN zijn contract met schaatsbond KNSB met twee in plaats van vier jaar.
Renate Groenewold heeft met eigen ogen gezien wat financiële onzekerheid met sporters doet. "Als je steeds bezig bent met de eindjes aan elkaar knopen, kan je je niet meer concentreren op de sport." Team Victorie, een ploeg waar zij als manager voor werkte, moest ruim een jaar geleden al stoppen vanwege een gebrek aan sponsors.
Door de financiële problemen zien andere landen hun kans schoon. Nederland had vier jaar geleden in Sotsji nog amper concurrentie, maar in Pyeongchang lieten ook Noorwegen, Zuid-Korea en Japan zich nadrukkelijk zien.
Groenewold richtte in 2011 zelf een vrouwenteam op. Ze vond een sponsor en kon aan de slag met een budget van een miljoen euro. Maar dat soort geldsommen komen volgens Groenewold nauwelijks meer voor. "Ploegen werken met bedragen waarmee het moeilijk is om überhaupt nog topsport te beoefenen."
Gesponsord worden, betekent meer dan ouderwets logo's opplakken.
Hoewel Beerthuizen ziet dat de concurrentie op de sponsormarkt van andere sporten is toegenomen, wijst hij ook met de beschuldigende vinger naar de schaatswereld zelf. Het schaatsen is niet goed in de etalage gezet. Bedrijven konden voor een dubbeltje op de eerste rang zitten."
Ook Groenewold is kritisch op haar sport. Zij denkt dat schaatsers zich niet voldoende hebben beziggehouden met de wensen van bedrijven. "Je moet voor sponsors ook een verhaal vertellen, filmpjes maken en actief zijn op sociale media", zegt ze. "Gesponsord worden, betekent meer dan ouderwets logo's opplakken en alleen goede sportprestaties neerzetten."