Aangepast

Schiphol wil verder groeien, nu uitbreiding Lelystad is uitgesteld

De uitbreiding van Lelystad Airport wordt zeker een jaar uitgesteld en daar is KLM niet blij mee. Volgens de luchtvaartmaatschappij gaat het besluit in tegen afspraken die eerder zijn gemaakt over verdere groei op Schiphol.

Onderdeel van dat zogeheten Aldersakkoord was dat er vanaf 2019 vakantievluchten naar Lelystad verplaatst zouden worden, waardoor er op Schiphol meer plek zou komen voor overstapvluchten. Maar het vliegveld van Lelystad gaat nu op z'n vroegst in 2020 open.

"Nu de capaciteit op Leystad Airport niet beschikbaar is, moet groei op Schiphol mogelijk gemaakt worden", zegt KLM in een reactie. De luchtvaartmaatschappij wil dus af van de afspraak dat er op Schiphol tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar zijn.

Er kan geen man en muis meer bij

Maar verdere groei van Schiphol is nu simpelweg niet mogelijk, zegt Kees van Ojik. Hij strijdt al jarenlang tegen de uitbreiding van Schiphol. Hij wijst op een eerder rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, waar de Tweede Kamer vandaag over praat.

"Conclusie van dat rapport: er kan geen man of muis meer bij zonder dat er een groot aantal maatregelen is genomen die de veiligheid bevorderen. En daar is minstens drie jaar voor nodig", zegt Van Ojik.

Bij Lelystad vliegt er 1 vliegtuig per uur op 2000 meter hoogte. Hier vliegen er 38 per uur op 300 meter hoogte.

Kees van Ojik, tegenstander uitbreiding Schiphol

Om de tienduizenden vluchten die naar Lelystad zouden gaan bij Schiphol te voegen, is volgens hem zeer onverantwoord. "Bovendien worden er dan tienduizenden mensen gehinderd. Als je datzelfde aantal vluchten bij Lelystad uitvoert, heeft dat effect op een paar honderd mensen."

Hij benadrukt dat hij niet vindt dat de mensen in Lelystad en omgeving zeuren. "Er moet naar ze worden geluisterd en er moet zo hoog mogelijk aangevlogen worden. Maar dan is de hinder een fractie van de hinder die ze rond Schiphol zouden ervaren. Om je een idee te geven: bij Lelystad vliegt er 1 vliegtuig per uur op 2000 meter hoogte. Hier vliegen er 38 per uur op 300 meter hoogte."

Geluidsoverlast voor bewoners

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil met het uitstel van de uitbreiding van Lelystad het vertrouwen van omwonenden terugwinnen. "Mensen hadden beter moeten worden geïnformeerd en mensen moeten er ook op kunnen rekenen dat de informatie correct is", zei ze op een persconferentie.

In de berekeningen over de overlast zaten aanvankelijk veel fouten. Door de lage aanvliegroutes zou er veel geluidsoverlast zijn voor bewoners in vooral het oosten van het land. Van Nieuwenhuizen heeft op basis van de inspraakprocedures een aantal routes aangepast.

Als Lelystad Airport in 2020 toch open gaat, garandeert de minister dat er de eerste tijd een beperkt aantal vliegbewegingen per jaar zal zijn: het eerste jaar maximaal vierduizend, het tweede jaar zevenduizend en vanaf 2022 maximaal tienduizend.

Pas als het luchtruim opnieuw is ingedeeld - dat staat gepland voor 2023- kan Lelystad groeien naar maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. Volgens Van Nieuwenhuizen zal dat alleen gebeuren als de aanvliegroutes hoog genoeg liggen.

Mag Schiphol uitbreiden nu Lelystad uitgesteld is?

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl