Derde DDoS-storing ABN Amro binnen 24 uur; ook ING getroffen
ABN is drie keer in 24 uur tijd getroffen door een storing. Klanten konden daardoor urenlang niet bankieren via internet en de mobiele telefoon.
De storingen werden veroorzaakt door DDoS-aanvallen. Bij zulke aanvallen wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer, waardoor de server overbelast raakt. Een woordvoerder van ABN Amro benadrukt dat de veiligheid van de bankgegevens van klanten niet in gevaar is geweest.
Ook ING werd getroffen door een DDoS-aanval. De storing bij ING was na enkele uren verholpen. Onderzocht wordt of er een verband is met de aanval op ABN Amro.
Winkeliers maken zich zorgen over de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. Verschillende banken hebben af en toe last van een storing.
Volgens Detailhandel Nederland, waarin winkeliers zich verenigd hebben, lopen de storingen de afgelopen maanden in de dubbele cijfers.
ABN Amro zegt dat de bank nog steeds voldoet aan de beschikbaarheidsnorm voor mobiel bankieren en internetbankieren. Vorig jaar werkten de site en de app 99,8 procent van de tijd.
In gesprek met banken
Volgens Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, zijn cyberaanvallen als deze aan de orde van de dag. Hij zei in het tv-programma Buitenhof dat er vrijwel elke seconde zo'n aanval plaatsvindt op de website van DNB. "Dat is de realiteit anno 2018."
Hij zegt dat DNB met banken overlegt over een manier om hun systemen na een aanval snel weer online te hebben.