'Harvey Weinstein was ook mijn monster', schrijft actrice Salma Hayek
In zijn ogen was ik geen kunstenaar. Ik was niet eens een persoon. Ik was een ding: een lichaam.
Het is een van de passages uit een ingezonden artikel in The New York Times van de Amerikaans-Mexicaanse actrice Salma Hayek. Ze schrijft dat ze slachtoffer was van seksuele intimidatie door de Amerikaanse filmproducent Harvey Weinstein: "Jarenlang was hij mijn monster".
Hayek beschrijft in het artikel hoe ze opklom in de filmwereld, daarbij geïnspireerd door het levensverhaal van Frida Kahlo, een Mexicaanse kunstschilder. Ze maakte er een missie van om dit verhaal te verfilmen en vroeg Weinstein als producent.
Hayek dacht dat haar droom uitkwam toen Weinstein 'ja' zei, maar dat bleek niet het geval.
Ik wist niet dat het mijn beurt zou worden om 'nee' te zeggen.
Want 'nee' moest Hayek nog vaak zeggen tegen Weinstein. 'Nee' op de vraag of ze samen konden douchen, 'nee' op de vraag of hij haar mocht masseren of dat een naakte vriend haar mocht masseren en 'nee' op de vraag of ze haar deur wilde openen voor hem, in hotel na hotel.
"En na elke weigering kwam de woede van Harvey. Ik denk niet dat hij iets meer haatte dan het woord 'nee'", schrijft Hayek.
De opnames van de film Frida begonnen, maar na vijf weken dreigde Weinstein de opnames alsnog te stoppen. "Hij vertelde me dat mijn aantrekkingskracht mijn enige goede eigenschap was, maar dat daar in deze film niets van bleek." Weinstein eiste vervolgens dat er een specifieke scène aan de film wordt toegevoegd.
Hij liet me de film afmaken als ik met een andere vrouw een seksscène zou doen. En hij eiste dat ik helemaal naakt zou zijn.
Er was geen ruimte voor onderhandeling, schrijft Hayek. Na al jaren aan de film te hebben gewerkt wilde ze niet dat het alsnog zou mislukken. Ze stemde in met Weinsteins eis en de naaktscène met actrice Ashley Judd belandt in de uiteindelijke film.
Het filmen van de scène was een hel voor Hayek, vertelt ze. Ze stortte in, kon niet stoppen met huilen en moest kalmerende middelen slikken. Na de opnames was ze emotioneel zwaar aangeslagen.
Onverwacht succes
Weinstein vond de film uiteindelijk nog steeds niet goed genoeg en wilde er geen bioscoopfilm van maken. Verschillende mensen overtuigden hem het werk in 2002 toch in twee bioscopen uit te brengen.
Frida werd onverwachts een kassucces, de film werd voor zes Oscars genomineerd en won er uiteindelijk twee: een voor beste make-up en een voor de filmmuziek. "Hoewel Frida hem uiteindelijk twee Oscars won, zag ik nog steeds geen vreugde. Hij bood me nooit meer een hoofdrol aan."
Hayek schrijft lang te hebben getwijfeld of ze wel naar buiten moest treden met haar verhaal. "Ik had mezelf gehersenspoeld zodat ik dacht dat het voorbij was."
Maar ze zegt geïnspireerd te zijn door andere vrouwen die zich publiekelijk hebben uitgesproken tegen ongewenste intimiteiten en seksuele intimidatie. "Mannen doen het omdat ze dat kunnen. Vrouwen spreken zich nu uit, omdat we dat in dit nieuwe tijdperk eindelijk kunnen."