Twitter bant advertenties van Russische media
RT (voorheen Russia Today) en staatspersbureau Sputnik mogen niet meer adverteren op Twitter. De Russische mediabedrijven hebben volgens Twitter met geld van de regering geprobeerd de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden.
Twitter nam het besluit om de twee mediaorganisaties als adverteerders te weren naar aanleiding van onderzoek door de Amerikaanse inlichtingendiensten. Die hebben vastgesteld dat zowel RT als Sputnik met geld van de Russische regering probeerde de verkiezingen te beïnvloeden en ontregelen. Intern onderzoek door Twitter heeft dat bevestigd, meldt het bedrijf.
Zolang RT en Sputnik zich aan de gebruikersvoorwaarden houden, worden hun Twitteraccounts niet verwijderd. Wel zegt Twitter het advertentiegeld dat ze aan de bedrijven verdiend hebben, omgerekend 1,6 miljoen euro, te doneren aan onderzoek naar de maatschappelijke en politieke invloed van Twitter.
RT: ongegrond en misleidend
De bewering dat RT probeert twitteraars te beïnvloeden, noemt het bedrijf "absoluut ongegrond en enorm misleidend".
Adjunct-hoofdredacteur Kirill Karnovich-Valua zegt in een reactie op de site van RT over alle Amerikaanse presidentskandidaten kritisch te hebben bericht. Ook heeft het bedrijf naar eigen zeggen nooit de wet overtreden.
RT zegt voorafgaand aan de verkiezingen zelf door Twitter benaderd te zijn met een aanbieding voor een grote advertentiecampagne om de berichtgeving over de verkiezingsrace onder de aandacht te brengen. Op dat aanbod is RT naar eigen zeggen niet ingegaan.