Aangepast

In- en uitchecken kan een stuk makkelijker, en dit is hoe

Een ov-chipkaart aanschaffen, in- en uitchecken, saldo opladen, abonnementen aanzetten: reizen met het openbaar vervoer kan best een gedoe zijn.

Dat kan beter, vinden ze bij het expertisecentrum ov-betalen van de TU Delft. Studenten en onderzoekers presenteren daar vandaag projecten waarmee zij het voor de reiziger nét wat makkelijker en leuker willen maken.

In de video hieronder zie je hoe zij jouw ov-reis makkelijker willen maken:

In- en uitchecken kan een stuk makkelijker

Bijvoorbeeld het in- en uitchecken. De poortjes op stations werken goed tegen zwartrijders, maar zorgen in de spits soms voor "een file van reizigers die willen uitchecken", vertelt ontwerper Léon Groot Obbink (26). Zeker nu op steeds meer stations de poortjes standaard dicht zitten.

"Nu vormt het poortje een barrière, terwijl je als vervoerder mensen - behalve zwartrijders dan - wil uitnodigen om binnen te komen." Léon ontwierp daarom poortjes die standaard openstaan. Ze sluiten alleen wanneer je niet incheckt of je saldo te laag is.

De nieuwe poortjes, bedacht binnen de TU Delft

Maar niet elk station heeft poortjes. Veel stations werken met paaltjes, waar je goed op moet letten dat je wel uitcheckt. Dat gaat niet altijd goed, vooral bij mensen die niet zo vaak met het ov reizen.

Om het aantal reizigers dat vergeet uit te checken te verminderen, wil Geert Niermeijer (33) de in- en uitcheckpalen beter zichtbaar maken.

Op stations Den Bosch en Veenendaal-De Klomp hing hij drie maanden lichtgevende borden op en werd op de grond met licht een lijn geprojecteerd. Die is zelfs zichtbaar voor de mensen die op hun smartphone kijken terwijl ze het station verlaten. Het resultaat: het aantal gemiste uitchecks werd op station Veenendaal-De Klomp met een derde verminderd.

Op station Den Bosch werkte het minder goed, omdat de betaalgrens op het drukke station minder opviel.

De lichtstrook maakt duidelijk wanneer je moet in- of uitchecken.

Naast de manier van in- en uitchecken, kan ook het betalen simpeler. Shen-Kao Cheng (25) bedacht een app waarmee je alle reiszaken op één plek kunt regelen. Je kunt via de app je saldo opwaarderen, direct zien waar je ingecheckt bent en een abonnement afsluiten, zonder langs de kaartautomaat te gaan.

Met de app kun je ook een pinpas of mobiel gebruiken voor in- en uitchecken. Is de plastic ov-chipkaart in de toekomst dan overbodig? Shen-Kao denkt dat het pas interessant gaat worden, zodra je hele portemonnee vervangen kan worden. Tot dat punt bereikt is zit je toch altijd in situatie waarin je een portemonnee bij je hebt en dus ook een ov-chipkaart."

De app waarmee je alle reiszaken kan regelen

Volgens Shen-Kao is er voor de app wel een nieuwe generatie ov-chipkaarten nodig. En ook de huidige poortjes op stations hebben een levensduur van acht tot negen jaar. Het kan dus allemaal nog even duren.

De plannen liggen inmiddels wél bij de vervoersbedrijven, dus als die nieuwe poortjes en chipkaarten komen, zien ze er wellicht zo uit.

Deel artikel: