Spoorbomen Vught drie kwartier per uur dicht door dienstregeling NS
Inwoners van Vught en Boxtel worden drie kwartier per uur geconfronteerd met dichte spoorbomen. Dat komt door de nieuwe dienstregeling waarmee de NS en ProRail vanochtend begonnen zijn bij wijze van proef.
Veertien woensdagen lang rijdt er tussen Amsterdam en Eindhoven (en vice versa) elke tien minuten een trein. Het idee is dat reizigers dan niet meer hoeven te checken wanneer er een trein gaat. Dit heet spoorboekloos rijden.
Normaal rijdt deze trein elk kwartier. De proef duurt tot 10 december. Vught en Boxtel worden doorkruist door de spoorlijn Den Bosch-Eindhoven. Daarover rijden ook nog Sprinters: twee keer per uur heen, twee keer per uur terug. En ook de treinen tussen Den Bosch en Tilburg pakken dit traject: twee maal drie keer per uur.
Acht jaar verder
Wethouder Fons Potters van de gemeente Vught noemt de gevolgen ongekend. "Door de test blijven de spoorbomen hier op de Loonsebaan drie kwartier per uur dicht. Niet bepaald om blij van te worden."
Als het goed gaat, wordt de dienstregeling in december ingevoerd. De gemeente kan er nu niets tegen doen. "Maatregelen zijn mogelijk", zegt hij tegen Omroep Brabant. "Maar voordat die uitgevoerd worden, zijn we acht jaar verder. Dan hebben we op een deel van het spoor in Vught een verdiepte ligging. Helaas, een deel."
Hij vreest voor de gevolgen. "ProRail houdt vandaag niet voor niets een oogje in het zeil. Nu scholieren vaker moeten wachten, zouden ze wel eens in de verleiding kunnen komen om tussen de spoorbomen door de overweg over te steken."