ProRail

Tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam rijden vanaf vandaag de komende woensdagen geen vier treinen, maar zes intercity's per uur. Het is een proef; als alles goed gaat wordt het in december echt ingevoerd.

Eindhoven - Amsterdam is het eerste traject waarop de NS vaker treinen wil laten rijden. In uiterlijk 2028 moeten op de drukste trajecten in Nederland elk uur zes intercity's en twee tot zes sprinters rijden. De NS spreekt van 'spoorboekloos rijden', de bedoeling is dat treinen net zo vaak gaan rijden als metro's.

Voor het zover is, moet er nog veel gebeuren. Zo moeten onder meer de goederenroutes worden aangepast. De meeste goederentreinen zullen over de Betuweroute en langs goederenroutes in Oost- en Zuid-Nederland gaan rijden.

ProRail heeft al honderden miljoenen in het spoor geïnvesteerd om de proef mogelijk te maken. Eerder zijn stations uitgebreid en is een aantal overwegen vervangen door tunnels en bruggen.

Reizigersorganisatie Rover heeft kritiek op de proef. De organisatie waarschuwt dat mensen die met een Sprinter reizen op verschillende trajecten hun overstap niet meer kunnen halen door de gewijzigde vertrektijden. Ook vindt de organisatie dat de dienstregeling te onvoorspelbaar wordt.

De proef duurt in totaal veertien woensdagen. Het is de bedoeling dat er meer treinen gaan rijden, waardoor meer mensen vervoerd kunnen worden en het minder druk wordt in de trein.

Toch kan de NS niet uitsluiten dat er dingen misgaan, liet topman Van Boxtel eerder weten in het AD. "Ik ben voorzichtig, testen doen we niet voor niets." Ook Pier Eringa van ProRail beaamde dat. "Als de tienminutentrein rijdt is het een feest, maar als het stil komt te staan heb je al snel veel problemen. Dan ligt de treinsnelweg plat."

Spoorboekloos reizen: hoe vaker, hoe beter

STER reclame