"Het tij keert", zegt bevelhebber Bolton in de Hollywoodkaskraker Dunkirk. De Britten hebben de vloed nodig om de honderdduizenden in het nauw gedreven militairen per boot te evacueren uit het Franse Duinkerke, met ronkende Duitse bommenwerpers boven hun hoofd.
Een symbolische quote voor de film, de oorlog én voor het plaatselijke toerisme in Duinkerke. Dankzij de film keert ook in dat opzicht het tij.
We merken echt dat het toerisme in de lift zit.
"Er is nu veel meer belangstelling voor Duinkerke", zegt Onno Ottevanger van de VVV. "Uit landen waar we vroeger niets van hoorden, zoals de Verenigde Staten, Australië en Canada. We merken echt dat het toerisme in de lift zit."
Duinkerke doet er zelf alles aan om zoveel mogelijk mensen te trekken. Zo zijn er speciale Dunkirk-tours in verschillende talen en is er een nieuw museum geopend. "We bieden een breed scala aan voor mensen die ofwel geïnteresseerd zijn in de film, ofwel in de geschiedenis", zegt Ottevanger.
Lokale ondernemers spelen er ook op in. Zo is een van de evacuatieboten omgebouwd tot restaurant.
Dat legt Duinkerke allemaal geen windeieren. "Alleen al de opnames hebben heel veel geld in het laatje gebracht. Veel plaatselijke bedrijven hebben gewerkt aan de decors, er waren zo'n 1500 figuranten en daardoor vloeide er al 9,5 miljoen euro in de plaatselijke economie."
We verwachten dat Dunkirk ons nog veel meer gaat opleveren.
Hoeveel Dunkirk het toerisme in Duinkerke uiteindelijk zal opleveren is niet te zeggen. "Maar we verwachten een veelvoud daarvan", zegt Ottevanger. "Denk alleen al aan de hotels en restaurants die op veel meer bezoekers kunnen rekenen."
Duinkerke ziet Dunkirk als een geschenk. "Dit is natuurlijk de beste publiciteit die je je kunt wensen", zegt Ottevanger. "Dat de film in de hele wereld de naam van jouw stad draagt, beter wordt het niet."
"En het is meer dan een hype", zegt Ottevanger. "Het zal een duurzaam effect hebben, dat hebben we ook al bij andere films gezien. Dit kan echt jaren duren. Dus Hollywood, bedankt."