Telegraaf Media Groep duikt in de rode cijfers
De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in het eerste half jaar ruim 11 miljoen euro verlies geleden. Het resultaat is fors slechter dan een jaar geleden, toen het mediabedrijf nog een winst van 3 miljoen euro boekte. Ook de omzet ging omlaag, naar 156 miljoen euro. Dat is 10 procent minder dan een jaar geleden.
De grootste boosdoener is de afname van de advertentie-inkomsten van ruim 20 procent, maar ook het aantal abonnees van De Telegraaf nam verder af. Toen het aantal abonnees vorig jaar met 0,6 procent kromp, werd nog gesproken van stabilisatie, maar de daling is nu toegenomen tot 3,4 procent.
Ook hielp het niet dat TMG in een overnamestrijd verwikkeld raakte tussen het Vlaamse Mediahuis en mediatycoon John de Mol. Het Mediahuis won de strijd, maar John de Mol lijkt de strijd vooralsnog niet op te geven. Hij bezit nog altijd zo'n 30 procent van de aandelen en aast op nog eens 9 procent die niet in handen is van het Mediahuis.
Denksport
Bovendien investeerde de Telegraaf Media Groep in het nieuwe online platform Telegraaf VNDG. Het eerste half jaar van 2017 bedroegen deze kosten 5 miljoen euro. Om te zorgen dat er toch extra geld in het laatje kwam, verkocht TMG vorige week het onderdeel Keesing, bekend van de Denksport-puzzelboekjes. De verkoop leverde maar liefst 150 miljoen euro op, een derde van de jaaromzet van TMG.
Naar verwachting zullen de inkomsten uit advertenties en oplages niet verbeteren in de tweede helft van dit jaar. TMG zette daarom vorige week ook de International Fashion Week in de verkoop. Daarnaast zal het mediabedrijf naar verwachting dan ook flink in de kosten moeten snijden.