Hoe elektrisch rijden in Europa steeds groter wordt
De overstap van benzine- en dieselauto's op elektrische voertuigen lijkt steeds meer vorm te krijgen. Na Frankrijk en Noorwegen gaat ook Groot-Brittannië de verkoop van auto's die op fossiele brandstoffen rijden op termijn verbieden. Ondertussen worden door heel Europa meer volledig elektrische auto's verkocht.
Hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven verwacht dat het aantal elektrische auto's dat op de Europese wegen rijdt, de komende jaren al explosief zal toenemen. "We komen er vanzelf achter dat elektrische auto's beter en fijner zijn."
2040 is nog wel heel erg ver weg.
De plannen van Groot-Brittannië en Frankrijk om de verkoop van benzine- en dieselauto's vanaf 2040 te verbieden, noemt Steinbuch een goed signaal. "Want we zitten met een klimaatprobleem. Maar 2040 is nog heel erg ver weg."
Mogelijk zijn autobezitters voor die tijd al massaal overgestapt op elektrische auto's. Een economisch onderzoeksbureau van ING verwacht dat in 2035 in Europa alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht. De Franse en Britse maatregelen zouden tegen die tijd dus achterhaald zijn.
Steinbuch denkt dat mensen over drie tot vier jaar uit zichzelf al vaker kiezen voor een nieuwe elektrische auto. "Dan beseffen ze dat ze hun dieselauto tien jaar later waarschijnlijk nergens meer kunnen slijten."
Daarnaast is de elektrische auto volgens het onderzoeksbureau van ING over zeven jaar goedkoper in gebruik dan een auto met verbrandingsmotor. "En als we overal in Europa op vakantie kunnen met een auto met batterij, ontdekken we vanzelf dat elektrisch rijden voordeliger en beter is."
Noors voorbeeld
Een beleid zoals in Noorwegen heeft daarom veel meer zin, zegt de hoogleraar. Het Scandinavische land stopt al in 2025 met de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor.
Mede dankzij dit beleid vervult Noorwegen een voorbeeldfunctie in Europa. Van het totaal aantal auto's dat vorig jaar werd verkocht, was 40 procent elektrisch of hybride. In Nederland was dat aandeel veel kleiner: ruim 6 procent.
Dat komt mogelijk ook doordat Nederland niet bezig is met een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto's. In maart 2016 nam de Tweede Kamer nog wel een motie hierover aan van PvdA'er Jan Vos. Daarin stond dat Nederland moest "streven naar het louter verkopen van emissieloze nieuwe auto's in 2025".
Maar minister Kamp van Economische Zaken zag niets in het voorstel. Hij legde de motie naast zich neer, waardoor er nog steeds geen concrete plannen zijn voor een verbod op de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor.
Voor Nederlandse bezitters van een elektrische auto geldt tot 2020 wel een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.
Maar dat is niet genoeg, zegt Steinbuch. Hij vindt dat de politiek het elektrisch rijden meer moet stimuleren, ook omdat de Nederlandse industrie profiteert van de veranderingen in de auto-industrie. Zo exporteren Nederlandse bedrijven laadpalen naar de rest van de wereld en ontwikkelen ze technologieën voor elektrische auto's.
Als Nederland in het spoor wil blijven van Noorwegen en een voorbeeld wil zijn voor andere landen, zal de politiek een duidelijker standpunt moeten innemen, zegt Steinbuch. "Als Nederland écht een signaal wil afgeven, verbiedt het de verkoop van benzine- en dieselauto's al per 2025 of 2030."