Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen moeten we zo snel mogelijk overstappen van fossiele naar duurzame energie. Maar daarvoor is het belangrijk dat de pieken en dalen in zonne- en windenergie opgevangen kunnen worden.
Want, de zon schijnt 's nachts niet en wat doe je als het niet waait? Het opslaan van energie is noodzakelijk. En dat kan in de batterij. Op meerdere plekken in Nederland wordt daar al mee geëxperimenteerd.
In de Gorinchemse woonwijk Hoog Dalem is netbeheerder Stedin een jaar geleden begonnen met een proef om overtollige zonne-energie op te slaan. Bij een aantal mensen thuis is een batterij opgehangen die overtollig energie kan opvangen.
"Als de zon schijnt en iedereen heeft zonnepanelen dan wordt er heel veel energie tegelijkertijd opgewekt. Je krijgt dan opeens een hele grote toelevering op het elektriciteitsnetwerk", vertelt Benaissa el Hammadi van Stedin.
Het experiment is een relatief goedkope manier om deze fluctuaties op te vangen. "Als we dat niet zouden doen, moeten we heel veel kabels extra neerleggen. Dat betekent dat het heel duur wordt."
Wat als we de batterij van elektrische auto's nou eens gebruiken om energie op te slaan?
Ook in de Utrechtse wijk Lombok wordt geëxperimenteerd met het opslaan van duurzame energie in batterijen. In plaats van een batterij thuis aan de muur, wordt hier gebruik gemaakt van de batterijen in elektrische auto’s.
Ondernemer Robin Berg kwam op het idee. "Ik reed al een tijdje elektrisch en dacht als we die batterij van de auto nou eens gebruiken om energie op te slaan. Zodat je die later weer op een andere plek kan gebruiken."
De snelle ontwikkeling van de batterij maakt het experiment in Lombok mogelijk. "De actieradius van de batterij wordt steeds groter en gaat al richting de 500 kilometer. Dat betekent dat je nog maar een vijfde of een kwart van de batterij gebruikt voor je dagelijkse ritten. Met wat je overhoudt, kun je een gemiddeld huis een tot twee weken van stroom mee voorzien", legt Berg uit.
In Utrecht zijn plannen om het project uit te breiden met meer zonnepanelen en laadpalen voor elektrische auto's. "De Jaarbeurs wil op alle hallen zonnepanelen plaatsen en er moeten honderden of duizenden laadpalen komen voor opslag. Daardoor kun je als stad als energiecentrale gaan functioneren", zegt Van de Berg.
Complexe, chemische fabriekjes
Maar hoogleraar Peter Notten van de TU Eindhoven waarschuwt dat er nog een lange weg te gaan is voor er bij iedereen thuis een batterij staat. "Batterijen zijn niet gratis. Het zijn complexe, chemische fabriekjes. Ze verouderen ook snel tijdens het gebruik. Als je grote batterijen thuis wilt neerzetten, moet er behoorlijk wat geld worden geïnvesteerd."
Notten, die zijn hele werkende leven al onderzoek doet naar batterijen, voorziet een grote toekomst zodra batterijen goedkoper worden. "De thuisinstallatie zal dan een grote vlucht nemen. Daar ben ik van overtuigd."
Volgens ondernemer Berg is de grootste uitdaging nu om voldoende batterijen te produceren om in de toekomst aan de vraag te kunnen voldoen. "Autofabrikanten zijn al meer bezig met het bouwen van batterijfabrieken dan autofabrieken. China wil volgend jaar dat 8 procent van de autoverkoop elektrisch is. Dat is gigantisch."