'Over zeven jaar is de elektrische auto per kilometer goedkoper'
Over zeven jaar is de elektrische auto in het gebruik goedkoper dan een auto waar benzine of diesel in moet. En in 2035 worden er alleen nog maar elektrische auto's verkocht. De auto's met klassieke verbrandingsmotoren zullen uit het straatbeeld verdwijnen. Dat voorspelt het economisch onderzoeksbureau van ING over de opmars van de elektrische auto.
"De ontwikkeling van de batterijen voor die auto's gaat nu heel snel", zegt econoom Max Erich van ING. "Ze worden flink goedkoper en je kunt er langer mee rijden. Dat is voor de consument heel belangrijk als hij voor de keuze staat om een elektrische auto aan te schaffen. Bij een actieradius van 400 tot 500 kilometer en liefst meer wordt het interessant en dat zit er nu echt aan te komen."
Trendsetter Tesla heeft vorige week de eerste auto's van zijn nieuwe model 3 in productie genomen. Een goedkopere variant, maar naar verwachting gaat die nog steeds tussen de 30.000 en 35.000 euro kosten. Ook Opel maakte reclame met de Opel Ampera-E als betaalbare elektrische auto, maar die kost ook nog steeds ruim 40.000 euro.
Aanschafprijs
"Op de aanschafprijs zelf kunnen elektrische auto's voorlopig nog niet direct concurreren", zegt ING-econoom Erich. "Maar als het om de kosten per gereden kilometer gaat, zijn elektrische auto's vanaf 2024 voordeliger dan benzine- of dieselauto's. In die berekening zitten de afschrijving, oplaadkosten, onderhoud en reparaties."
Die kostprijs per kilometer wordt volgens ING steeds belangrijker. "Omdat we verwachten dat steeds meer mensen gaan leasen, ook als particulier. En ook samen een auto delen lijkt steeds populairder te worden. Dan is de aanschafprijs minder interessant. Wij denken dat de Europese verkopen rond 2035 volledig elektrisch zijn."
De doorbraak van elektrisch rijden heeft grote consequenties voor de auto-industrie en dan vooral de toeleveranciers. Een auto met verbrandingsmotor telt zo'n 1400 belangrijke onderdelen, een elektrische auto slechts 200. "Europa was altijd heel goed in verbrandingsmotoren, maar dat concurrentievoordeel gaat verdwijnen door de opmars van de elektrische auto", zegt onderzoeker Erich van ING. "De batterij is een essentieel onderdeel van de elektrische auto en die ontwikkelingen en productie vinden vooralsnog vooral plaats in Azië en Amerika."
Nederland telt enkele honderden bedrijven die leveren aan de auto-industrie, vooral aan Duitse merken. De gezamenlijke omzet is ruim 9 miljard euro en er werken zo'n 40.000 mensen in de autosector.
Volgens Jan Wouters van branchevereniging AutomotiveNL is de overgang naar elektrisch zeker niet alleen een bedreiging. "Meerdere bedrijven hebben inmiddels de draai al gemaakt. Ze richten zich op producten die nodig zijn voor elektrische auto's. Daar ligt de toekomst."
Prodrive Technologies in Son maakte ook die keuze. "Vijf jaar geleden besloten we ons ook te gaan richten op elektrische auto's", zegt Thomas van Schijndel, verkoop- en marketingmanager. "We ontwikkelen nu een mogelijkheid om de auto draadloos op te laden. Inmiddels hebben we contracten gesloten met diverse grote automerken waar we aan gaan leveren."
Dat gaat Prodrive naar verwachting 100 tot 200 miljoen euro extra omzet opleveren. "En we zien nog flinke groeikansen. Het grootste probleem is het personeel. We hebben nu zo'n duizend mensen hier werken, dat moet in een paar jaar tijd verdubbelen. Maar goede software-ontwikkelaars liggen niet voor het oprapen."