Nederlandse muziekdienst 'Juke' wil met Spotify gaan concurreren
En weer is Nederland een muziekdienst rijker. Kwam eerder dit jaar SoundCloud beschikbaar, nu volgt er een van Nederlandse bodem. Talpa Radio, waar onder meer Sky Radio en 538 bij horen, heeft samen met de Mediamarkt 'Juke' aangekondigd.
Een Nederlandse muziekdienst dus, met een aanbod van 40 miljoen nummers. Net als bij Spotify of andere vergelijkbare aanbieders betaal je 9,99 euro per maand om naar alles te kunnen luisteren. Er is ook een gratis optie, dan kun je alleen naar de radiostations luisteren.
De muziekdienst wil over twee jaar een miljoen gebruikers hebben. Op welk percentage betalende gebruikers ze hopen, wil een woordvoerder van de Mediamarkt niet zeggen. Juke bestaat al langer, de Mediamarkt lanceerde de dienst al eens in 2012, maar dat concept werkte toen niet.
Aan de hand nemen
Op de overvolle muziekdienstenmarkt is onderscheiden lastig. Juke zegt dat te doen door de luisteraar "aan de hand te laten nemen" via de dj's van Talpa-zenders of door artiesten. Ook is het in Juke mogelijk om nummers die je op de radio hoort direct toe te voegen aan een afspeellijst. Daarnaast kunnen gebruikers hulp krijgen in 49 Mediamarkt-filialen als ze vragen hebben over de app.
Juke krijgt te maken met grote spelers. Spotify is, ondanks concurrentie van met name Apple Music, nog altijd heer en meester. 140 miljoen mensen wereldwijd zetten maandelijks Spotify aan. Meer dan 50 miljoen daarvan betalen daarvoor.
Apple zit daar niet al te ver achter en heeft inmiddels ruim 27 miljoen betalende abonnees. Andere spelers op de markt zijn onder meer Deezer, Google Play Music en dus SoundCloud.
De bedenkers van Juke wijzen op een onderzoek van onder meer GfK waaruit blijkt dat ongeveer 50 procent van de Nederlanders nog geen muziekdienst heeft maar dat wel wil. Zij denken uit die groep nieuwe gebruikers aan te trekken. Dit is echter wel een onderzoek uit 2015, de kans bestaat dus dat in de tussentijd meer mensen gebruik zijn maken van muziekdiensten.
Kansloos verhaal
"Het lijkt mij een kansloos verhaal", zegt muziekjournalist Atze de Vrieze van 3voor12. "Als je kijkt hoe de markt van streamingdiensten eruitziet, vraag ik me echt af: waarom zou je dat doen? Ik snap dat ze een connectie willen maken met hun eigen content, maar dit lijkt me niet de goede manier."
Daarbij wijst De Vrieze erop dat alle grote spelers op internationaal niveau opereren. "Als je echt wilt overleven, moet je miljoenen abonnees hebben. Het lijkt me sterk dat Juke dat lukt."