Ze is een superheldin en een voorvechtster voor het feminisme ineen. En Wonder Woman blijkt ook financieel een groot succes. Zowel recensenten als het publiek zijn zeer lovend. De film over een klassieke Griekse heldin die de wereld helpt redden tijdens de Eerste Wereldoorlog gaat morgen in première in Nederland.
Zowel in de film als in het echt staat de aarde even op zijn grondvesten te schudden. In het openingsweekend alleen al haalde Wonder Woman meer dan 200 miljoen dollar op, terwijl de film voor 149 miljoen dollar is gemaakt. Bijzonder voor Hollywood: niet alleen de hoofdrol is voor een vrouw, maar ook de regie.
Gewaagde keuze
"Ik probeer maar te zeggen: dat is niet niks", schrijft filmrecensente Basje Boer over de keuze voor regisseur Patty Jenkins. "Vrouwelijke regisseurs krijgen vrijwel nooit een project van dit kaliber toevertrouwd. Vóór Wonder Woman maakte Patty Jenkins slechts één speelfilm."
Filmproducente Rachel van Bommel, bekend van bijvoorbeeld Soof en Gooische Vrouwen, juicht de feministische ontwikkeling die Wonder Woman behelst toe. "Want vooral in Hollywood zijn vrouwen nogal ondervertegenwoordigd".
Vrouwelijke regisseurs komen in Hollywood de laatste jaren eerder minder dan meer aan de bak. Volgens The Hollywood Reporter werd in 2015 9 procent van de films geregisseerd door een vrouw. In 2016 was dat gedaald naar 7 procent. Van de acteurs was in 2016 slechts 17 procent vrouw. Ook dat was twee procent lager dan het jaar daarvoor.
In Nederland ligt dat volgens Van Bommel anders. "Hier domineert eigenlijk de vrouw. Kijk naar de vele vrouwelijke filmregisseurs en grote rollen voor vrouwen. En kijk naar het filmmuseum EYE waar een vrouw directeur is."
Wonder Woman begon als een sterk geëmancipeerde superheldin. Een waardige evenknie voor bijvoorbeeld Batman en Superman. Maar in de jaren 50 verwaterde haar imago wat. De tekenaars vervingen haar stevige laarzen zelfs even voor een paar balletschoenen.
Een opleving van het feminisme in de jaren 60 heeft haar vermoedelijk gered. Alleen duurde het dus tot 2017 voor er een kaskraker met Wonder Woman in de hoofdrol verscheen.
En zelfs nu heeft recensent Basje Boer nog wat twijfels. "Als is haar personage nog zo geëmancipeerd, Wonder Woman is bij vlagen toch wel erg naïef."
Desondanks blijft volgens Boer de hoofdboodschap van de film overeind. "Is Wonder Woman een geslaagde film? Ja. Feministisch? Ja, in de kern wel."