De drukte te lijf: in de toekomst bagagevrij reizen?
Vanwege de meivakantie kampt Schiphol vandaag met enorme drukte, met vertragingen voor reizigers tot gevolg. De luchthaven heeft extra mensen ingezet die de drukte in goede banen moeten leiden. Is wachten iets wat we als reiziger moeten accepteren, of kan het ook anders? Hoogleraar Sicco Santema van de TU Delft denkt dat het een stuk efficiënter kan.
Zo stuurt Santema bijvoorbeeld zijn koffer twee dagen voor vertrek al naar zijn bestemming. Van het hotel krijgt hij vervolgens een ontvangstbevestiging. De bagageband komt er niet aan te pas. "Op de dag van vertrek ga ik op pad met een heel klein tasje en een boekje om te lezen."
Santema is hoogleraar ketenmanagement aan de TU Delft en coördinator van het Europese project 'PASSME'. Het doel van dat drie jaar durende project is om innovatieve methoden te ontwikkelen, die de gemiddelde reisduur tussen Europese bestemmingen kunnen inkorten.
De Europese Commissie wil dat de totale reisduur naar Europese bestemmingen (inclusief vlucht), van nu gemiddeld zes tot acht uur omlaag gaat naar gemiddeld vier uur.
Het is eigenlijk gek dat je als je op Schiphol aankomt, in een rij moet gaan staan en daar een uur moet staan wachten.
"Dat inkorten gaat niet gebeuren door het vliegtuig harder te laten vliegen, maar kan wel door alle processen daaromheen te optimaliseren", zegt Santema.
"Processen zijn nu niet goed op elkaar afgestemd. Het is eigenlijk gek dat je als je op Schiphol aankomt, in een rij moet gaan staan en daar een uur moet staan wachten. Dat is zo bij de paspoortcontrole, maar met name bij de security-check."
Santema maakt een vergelijking met de ontwikkeling die het doen van bankzaken heeft doorgemaakt. "Vroeger stond je bij de bank te wachten in de rij voor een mevrouw achter een balie, om bij haar je geld af te halen. Tegenwoordig is de bank voor de meeste mensen niet veel meer dan een automaat in de muur of een app."
Je kan de fysieke wachtrij virtueel maken.
Met die ontwikkeling in het achterhoofd, richt het PASSME-project zich op de vraag: wat wil de reiziger eigenlijk, en wat niet? Wachten behoort niet tot het wensenpakket. "Daarom zou je de fysieke wachtrij virtueel kunnen maken", zegt Santema. "Door mensen een tijdslot te geven bijvoorbeeld. Dan weet iemand: 11.15 uur moet ik bij de security-check zijn. Als ik er dan ben, kan ik doorlopen."
"Je kunt reizigers een veel persoonlijker profiel geven dan nu het geval is", vervolgt hij. "In zo'n digitale omgeving kan iemand het bijvoorbeeld ook aangeven als hij in de file staat en te laat gaat komen. Zo'n profiel kun je met allerlei zaken aanvullen. Eet-wensen bijvoorbeeld. Een derde van de mensen wil helemaal niet eten in het vliegtuig. Maar in het vliegtuig gaat wel voor iedereen eten mee. Waarom doen we dat op die manier?"
Vraagstukken
Over dat soort vraagstukken buigt Santema zich, samen met zijn projectteam dat bestaat uit 35 mensen. Ze komen uit allerlei verschillende Europese landen en met uiteenlopende achtergrond: van design tot ICT, van logistiek tot techniek.
Santema ziet op termijn een toekomst met bagagevrije vliegvelden voor zich. "Mensen realiseren het zich niet, maar alleen al door bagage ben je heen en weer ongeveer een uur extra kwijt. Dat uur kunnen we besparen."
Retourtje koffer
'Een retourtje koffer' is nu al mogelijk voor wie de moeite neemt dat zelf te regelen. Zijn eigen koffers geeft Santema tegenwoordig af bij een pakketservice. Daar haalt hij de koffer ook weer op. "Een koffer naar een Europese bestemming kost zo'n zestig euro", zegt Santema. "De kosten zijn ongeveer gelijk aan de kosten van een koffer bij een low-cost luchtvaart maatschappij."
Als het aan Santema en zijn team ligt, stuurt de reiziger van de toekomst de meeste bagage dus alvast vooruit. Experimenten zijn er momenteel ook met het aanbieden van geïntegreerde pakketten. "We doen tests met luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en met bestemmingen zoals hotels en All Inclusive-parken, die het vooruit bezorgen als een service aanbieden."
Tests zijn er ook op het gebied van gezichtsherkenning. "Iemands gezicht is immers uniek", zegt Santema, daar kun je heel veel mogelijkheden aan koppelen. Op Schiphol loopt momenteel een proef waarbij je 'met je gezicht kunt boarden'.
Nog een stap verder hoef je met gezichtsherkenning niet eens meer in de rij voor de security-check.
Het PASSME-project is aangesloten bij de Europese vereniging Airports Council International (ACI). Het team praat mee over toekomstige ontwikkelingsplannen voor Europese vliegvelden. "In de zomer hebben we weer een belangrijke bijeenkomst in München", zegt Santema. De koffer kan dus alvast die kant op. Bij wijze van spreken dan.