Mediahuis verhoogt bod in jacht op Telegraaf
Het Vlaamse Mediahuis en VP Exploitatie hebben hun overnamebod op de Telegraaf Media Groep (TMG) verhoogd van 5,25 naar 5,90 euro per aandeel. Daartoe hebben de twee bieders besloten nadat ze in de boeken van het mediabedrijf TMG mochten kijken. Eind vorig jaar maakten ze hun ambitie bekend en legden ze een eerste, lager bod op tafel.
Slechts vijf weken later bracht mediabedrijf Talpa van John de Mol naar buiten eveneens belangstelling te hebben voor een overname van TMG. Talpa heeft 20 procent van de aandelen in bezit en bood 5,90 euro per aandeel, hetzelfde bedrag dat Mediahuis nu voor TMG over heeft.
Mediahuis en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek, beschikken intussen over 60 procent van de aandelen TMG. De twee partijen voelen zich hierdoor sterk genoeg om een poging te doen de resterende aandelen te verwerven. Mediahuis wil overleggen met De Mol en sluit niet uit dat Talpa zijn belang in TMG kan behouden.
Dalende inkomsten
Dagbladuitgever Mediahuis is eigenaar van een aantal Vlaamse kranten en de Nederlandse titels NRC en De Limburger. Onder TMG vallen onder meer De Telegraaf, Metro, Privé en de radiozender Sky Radio. Het bedrijf heeft het moeilijk, onder meer door een terugloop van de oplage en de advertentie-inkomsten.
Mediahuis heeft al laten weten dat het bod op TMG niet verder verhoogd zal worden. Bij het huidige bod wordt het hele Telegraaf-concern gewaardeerd op 273 miljoen euro.