BMW-productie in Born smaakt naar meer
Een BMW 'made in Holland', dat leek niet zo heel lang geleden nog hetzelfde als aardappelen poten in de Sahara. Toch is het VDL Nedcar gelukt. En het Eindhovense industrie-conglomeraat heeft de smaak te pakken. VDL Nedcar wil meer automerken gaan produceren in Nederland.
"We zijn met verschillende partijen in gesprek", zegt topman Willem van der Leegte van het familiebedrijf. "Naast de Mini's die we al maken, gaan we nu ook echte BMW's maken in Nederland. Dat is geweldig. Maar we zoeken nog een grote klant. Als de productie van de huidige series in Born over zes tot negen jaar afloopt, willen we een nieuwe productie hebben lopen".
Het nieuws zong al een tijdje rond, maar nu heeft BMW bevestigd dat er vanaf augustus dit jaar BMW's van de band lopen in Born. VDL Nedcar gaat er de BMW X1 bouwen. Het model is een succes. De fabriek in Regensburg kon de vraag niet meer aan en nu moet Born bijspringen.
800 banen
Het levert 800 banen op, waarmee het totaal aantal banen bij Nedcar groeit naar zo'n 5300. Vijf jaar geleden, toen de fabriek met sluiting werd bedreigd, werkten er nog maar 1500 mensen. Inmiddels is Nedcar binnen moederconcern VDL goed voor 30 procent van het totaal aantal werknemers. Daarmee is de autoproductie uitgegroeid tot een belangrijke poot binnen het concern.
"Daarom zoeken we ook naar een nieuwe klant, want we willen zorgen voor continuïteit", zegt Willem van der Leegte. De 35-jarige president-directeur nam eind vorig jaar het stokje over van zijn vader Wim. Hij denkt dat er in Nederland een prima toekomst ligt voor de maakindustrie en in het bijzonder de auto-industrie.
"We hebben hier in de regio al aardig wat toeleveranciers voor de auto-industrie. Er zit veel kennis. Je ziet ook dat steeds meer productie terugkomt naar West-Europa. Dankzij de slimme koppen die we hier hebben en de automatisering, produceren we hier inmiddels misschien wel goedkoper, maar we leveren ook betere kwaliteit".
Tweede fabriek
Dat laatste is belangrijk voor een Duits A-merk als BMW. "Ze hebben gezien dat we hun Mini's hier precies produceren zoals zij willen. We maken waar wat we beloven, zoals afgesproken kosten en levertijd. Dat heeft ongetwijfeld meegespeeld in de zoektocht naar een extra productielocatie voor de BMW X1".
Om de BMW te kunnen maken, is de fabriek in Born met 30.000 vierkante meter uitgebreid. Er zijn extra productielijnen aangelegd en robots zijn opnieuw geprogrammeerd. Volgens Van der Leegte kan Nedcar voorlopig nog uit de voeten met deze locatie. Een tweede fabriek bouwen, staat nog niet op de agenda in het directieoverleg. "Nee, dat kost honderden miljoenen aan investeringen. Dat is echt megagroot. Ik droom er nog niet van, maar je weet nooit wat er kan gebeuren".