Meer koffietentjes en lunchrooms, minder winkels in de stad
Doordat Nederlanders steeds vaker buitenshuis eten, veranderen de binnensteden langzaam van karakter. Winkels maken plaats voor horeca.
De gemiddelde binnenstad bestond in januari 2007 nog voor 26 procent uit horeca, becijfert onderzoeksbureau Locatus. Nu is dat 29,6 procent. En in diezelfde periode zakte het percentage winkels van 52,7 naar 46 procent.
De verschuiving is niet alleen te zien in de vier grote steden in Nederland, maar ook in plaatsen als Breda, Alkmaar, Heerlen en Arnhem.
Binnenstad grote steden (bron: Locatus)
stad | horeca 2007 | horeca 2017 | winkels 2007 | winkels 2017 |
Amsterdam | 43,3 procent | 44,4 procent | 42,4 procent | 40,9 procent |
Rotterdam | 27,9 procent | 32,3 procent | 49,3 procent | 45,1 procent |
Den Haag | 28,3 procent | 34,6 procent | 49,4 procent | 43,4 procent |
Utrecht | 28,6 procent | 35,5 procent | 55,7 procent | 48,1 procent |
Vooral het aantal plekken waar je overdag voor koffie, ontbijt en lunch terecht kunt neemt de laatste tijd sterk toe. Volgens onderzoeksbureau Datlinq is in 2016 het aantal lunchrooms met 16 procent gegroeid en het aantal koffiebars met 13 procent.
De groei zit vooral in de grote steden. Zo kwamen er in Amsterdam ruim 150 lunchplekken en bijna 50 koffiezaken bij.