Op dit zogenoemde Aetplein in Venlo kunnen klanten hapjes en drankjes krijgen, gemaakt door ondernemers die rondom het Aetplein zijn gevestigd.
NOS NieuwsAangepast

We eten steeds vaker buitenshuis

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

Zo'n 57 miljard euro gaven we met zijn allen vorig jaar in ons land uit aan eten en drinken. Dat is 2,1 procent meer dan in 2015. En wat opvalt: we eten steeds meer buiten de deur. Die omzet groeide met 4,5 procent ruim twee keer zo hard als de totale groei van de consumptie.

Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat jaarlijks onderzoek doet naar waar consumenten precies hun eten en drinken kopen. "Eten is één van de nieuwere manieren waarop grote groepen consumenten willen laten zien hoe ze in het leven staan", zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. "Hippe food- en horecaconcepten schieten daarom als paddestoelen uit de grond."

Vooral jongeren tussen 18 en 36 jaar eten met regelmaat hun maaltijden buiten de deur: 29 procent van hen doet dat minimaal 1 keer per week. Terwijl maar 10 procent van de babyboomers - tussen 60 en 70 jaar - dat doet. Grievink: "Maar die jongeren zoeken wel goedkoper eten. Zij besteden per keer 19,42 euro, terwijl de babyboomers 30,66 euro per keer uitgeven."

Jongeren denken wat deze aankopen betreft ook niet in ouderwetse kanalen. "Ze doen minder weekboodschappen op vrijdag of zaterdag en beslissen pas op het laatste moment wat ze eten, hoe ze willen eten en waar ze dat gaan doen."

Ze kopen en eten overal, net zo goed in de supermarkt als in het hippe restaurant of tussenvormen daarvan. Die trend ontstond in de Amerikaanse steden, maar bereikt nu volgens het FSIN ook ons land. "Daarom zal blurring - de grensvervaging tussen winkels en restaurants - flink groeien."

Speciaalzaken

Een goed voorbeeld van een mengeling tussen restaurant en supermarkt - of eigenlijk een verzameling van speciaalzaken - is Beej Benders in Venlo. In het midden van het grote pand zit een restaurant en daaromheen bevinden zich de slager, bakker, groenteman en koffiebrander, die hun producten ter plekke klaarmaken en verkopen, maar ook leveren aan het restaurant.

Initiatiefnemer is Geert Benders: "Ik wil het ambacht weer onder de mensen brengen. Het ambacht is zo'n beetje uit ons straatbeeld verdwenen. Dat is toch zonde? Klanten willen ook graag zien hoe hun eten wordt bereid. Eten is meer dan maagvulling hè, dat moeten we niet vergeten. Het is ook een sociale bezigheid. Kijk maar om je heen, het brengt mensen bij elkaar."

Volgens hem is het ontzettend belangrijk dat die beleving terugkomt in de winkelstraten van steden, die toch al zo geteisterd worden door de leegstand.

'We eten overal'

Het 'grijze midden' (op de automatische piloot eten en boodschappen doen) krijgt het moeilijk de komende jaren. Die markt gaat krimpen en raakt vooral terrein kwijt aan internet. Zo is de thuisbezorgmarkt het afgelopen jaar gegroeid met 18 procent en die groei zal dit jaar doorzetten. Ook al omdat thuisbezorgen vanuit de horeca met 11 procent is toegenomen door het bezorgen van pizza's, maaltijden, spareribs, stamppotten en Chinees.

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek: ontbijten buiten de deur wordt populairder. Zo'n 14 procent van de mannen doet dat al minstens één keer per week. Van de jongeren zelfs 20 procent. Het avondeten buiten de deur is met 18 procent weer terug op het niveau van 2006. In 2009 at 13 procent van de consumenten 's avonds niet thuis.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl