Britse auto-industrie krijgt mogelijk klappen door brexit
De Britse auto-industrie gaat waarschijnlijk zware klappen krijgen door de aanstaande brexit, zeggen auto-experts. Ze verwachten dat automerken veel minder of zelfs geen nieuwe modellen meer zullen laten maken in Groot-Brittannië. EU-landen, waaronder Nederland, kunnen daarvan profiteren.
Een groot deel van de auto's die in Groot-Brittannië worden geproduceerd, komen uiteindelijk terecht in de rest van de EU. Nu kan dat nog zonder invoerrechten te betalen, maar dat kan na een brexit veranderen.
Friedrich Demmer is adviseur van de auto-industrie en ziet dat er in veel boardrooms wordt nagedacht over de gevolgen van de brexit. "Als het door invoerheffingen ook maar 10 procent duurder wordt om auto's te exporteren naar EU-landen, dan is dat een groot probleem voor de industrie."
Grote bedrijven gaan het geld achterna, ze denken niet aan de gewone man.
Voorafgaand aan het brexit-referendum waarschuwde BMW al: als Groot-Brittannië uit de EU stapt, zou het gevolg kunnen zijn dat BMW zijn fabrieken uit het land terugtrekt.
Eén van die fabrieken staat in Oxford. Daar worden Mini's gemaakt. BMW zwijgt nu over de gevolgen van het brexit-referendum en ook de medewerkers in Oxford willen niets zeggen over hun toekomst.
Maar toeleveringsbedrijven in de omgeving maken zich grote zorgen. Bandenspecialist Jason: "Veel van hun werknemers kopen bij ons, dus de aanwezigheid van de fabriek is heel goed." Maar of dat nog lang zo blijft? Automonteur Tony betwijfelt dat. "Grote bedrijven gaan het geld achterna. Ze denken niet aan de gevolgen voor de gewone man, zoals ik."
In Oxford weten ze wel waar de productie van de Mini's naartoe kan gaan. Ze worden ook gemaakt in Nederland, bij VDL Nedcar. BMW kan vrij makkelijk een deel van de productie naar Nederland verhuizen.
Nederland kan dus profiteren van een brexit, zegt Europarlementariër Wim van de Camp (CDA). "We moeten niet als een soort gier nu op die Britse auto-industrie gaan zitten, maar op de langere termijn gaan wij er zeker op vooruit. Wij houden natuurlijk de toegang tot die grote interne markt en we hebben hoogopgeleid personeel."
Eind oktober werd er nog een nieuw Mini-model gepresenteerd bij VDL. Directeur Willem van der Leegte heeft nog ruimte voor uitbreiding, maar ook hij wil niet de gier boven Oxford zijn. "De brexit moet er eerst nog maar komen. Daarna moeten we kijken naar de importbelastingen die over en weer geheven worden. Het is echt nog te vroeg om er nu al over te praten."
De Britse werknemers kunnen ook enige hoop putten uit het besluit van Nissan om vanaf 2019 een nieuw model in Groot-Brittannië te laten maken.
Op de lange termijn zou ik me ernstig zorgen maken
Toch verwacht adviseur Demmer dat er fabrieken gaan verhuizen naar de 27 EU-landen. Mogelijk zelfs al ver voordat Groot-Brittannië officieel uit de EU stapt. "Het is nog niet begonnen, maar de auto-industrie moet zijn plannen jaren van tevoren maken. Dus moeten ze nu al beslissingen nemen over de toekomst. Terwijl er rond de brexit nog heel erg veel onzeker is."
"Zou ik me zorgen maken, als ik voor BMW in Groot-Brittannië zou werken? Misschien op korte termijn nog niet zo, maar op lange termijn… Ja, zeker. Ik zou me ernstig zorgen maken."