Ze zijn cruciaal voor Hillary Clinton en meer dan 80 procent zegt op haar te stemmen: de millennials, jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Enige probleem voor Clinton: ze stemmen niet.
Millennials die morgen thuis blijven, kunnen haar de kop kosten. De groep die als een blok viel voor presidentskandidaat Bernie Sanders, vindt Clinton maar niets.
Veel jongeren hebben het gevoel dat hun stem geen verschil maakt, dat het systeem bevoordeeld is of stemmen kost ze simpelweg teveel moeite.
Jonge kiezers zijn veel minder geneigd om te stemmen.
Clinton zette daarom de afgelopen weken een offensief in. Ze trommelde progressieve boegbeelden als Bernie Sanders en Michelle Obama op en schreef een essay over wat ze heeft geleerd van millennials op de populaire nieuwssite Mic.com.
In universiteitssteden gaan vrijwilligers van deur tot deur om jongeren persoonlijk over te halen om morgen te stemmen. Er wordt uitgelegd waar de stembureaus zijn en gevraagd of ze de weg kunnen vinden.
"We weten dat jongeren nog minder gaan stemmen. Met het langs de deuren gaan, alle telefoontjes en oproepen, willen we ze motiveren om te stemmen. We geven ze de goede redenen om op deze Democratische kandidaat te stemmen", zegt campagnemedewerker Ricardo Rojas.
Daarnaast probeert Clinton koortsachtig grote namen uit de muziekwereld aan zich te binden. Zo onderbrak Beyoncé afgelopen weekend een concert om mensen ervan te overtuigen op Clinton te stemmen.
Ook trad Katy Perry op bij een Clinton-rally in Philadelphia afgelopen weekend. Volgens studenten in het publiek heeft Clinton de steun van popsterren hard nodig. "Door het gebrek aan emotie bij Clinton stemmen millennials niet op haar. Dit maakt haar aansprekender voor ons", zegt een studente.
"In 2012 hadden we Obama, hij had onze stem. Maar Hillary weet jongeren niet voor zich te winnen. Artiesten als Jay-Z, Beyoncé en Katy Perry proberen dat nu voor haar te doen."