'Duitse tolheffing is een barrière en dat is nooit goed'
"Dit is een bizar plan", zegt burgemeester Michael Sijbom van de gemeente Losser over de ontwikkelingen in de Duitse tolheffingsplannen. Gisteravond meldden Duitse media dat de EU en Duitsland het zo goed als eens zijn over de tolheffing voor personenauto's.
Er zijn nog geen details bekend van het plan, maar volgens Duitse media gaat het buitenlanders tussen de 5 en 15 euro voor tien dagen en tussen de 16 en 22 euro voor twee maanden kosten. Een jaarvignet gaat waarschijnlijk 130 euro kosten.
Dat zou geen goed nieuws zijn voor de bewoners van de grensstreek, zegt Sijbom. "Losser ligt vlak bij de grens en voor onze inwoners is het vanzelfsprekend om met de auto de grens over te gaan. Tolheffing betekent voor hen dus een ordinaire belastingverhoging."
De tol zou alleen gaan gelden voor snelwegen, voor grensverkeer via andere wegen hoef je dus niet te betalen.
Gevolgen arbeidsmarkt
Sijbom wijst ook op de gevolgen voor de arbeidsmarkt in de grensstreek. "Aan de randen van Nederland zijn veel werkzoekenden en in Duitsland is het aanbod laaggeschoold werk heel hoog. De lonen liggen daar niet hoog en als die mensen dan ook nog eens tol moeten gaan betalen, gaan die mensen helemaal niet meer in Duitsland werken. Dat zouden wij heel jammer vinden. Tolheffing is een barrière en barrières zijn nooit goed voor de economie."
Ook voor het toerisme in de omgeving is het niet goed, zegt Sijbom. "Steeds meer mensen ontdekken het grensgebied voor dagjes uit of voor vakantie. Door die tolheffing zullen veel mensen wegblijven en dat is nadelig van ons."
Duitsland wilde de tolheffing al begin dit jaar invoeren, maar door bezwaren van de Europese Unie over de compensatie van Duitse weggebruikers liep het plan vertraging op. De Duitse regering wilde de eigen bevolking compenseren door de wegenbelasting te verlagen, maar dat is volgens de EU in strijd met het principe van vrij verkeer. In het voorstel dat er nu ligt, worden alleen schonere auto's in Duitsland gecompenseerd.
Volgens Sijbom is dat een schijnoplossing. "Waarschijnlijk worden nu de vervuilingsnormen in Duitsland dusdanig aangepast zodat heel veel Duitse automobilisten alsnog worden gecompenseerd. Weggebruikers uit andere landen worden dan gediscrimineerd. Ik hoop dat de EU alsnog in verzet komt."
De invoering van de tolheffing is nog geen gelopen race.
Ook minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) is negatief over het Duitse plan. Ze vindt het in strijd met Europese regels voor vrij verkeer van personen en goederen. "Dit werpt een barrière op." Bovendien vreest ze een wirwar van verkeersmaatregelen, waarbij het ene Europese land een tolvignet invoert en het volgende tolpoorten of weer een ander systeem om de weggebruiker te laten betalen.
Overigens is het nog niet zeker dat de tolheffing voor personenauto's daadwerkelijk wordt ingevoerd, zegt Duitsland-correspondent Jeroen Wollaars. "Het is geen gelopen race. Dit moet je zien als een compromis in wording. Waarschijnlijk gaat de tolheffing alleen gelden voor snelwegen en dus niet voor grensverkeer dat via de provinciale weg gaat tanken of boodschappen doen."
Ook in Duitsland is volgens Wollaars niet iedereen blij met de plannen. "Juist door de compensatie voor de tolheffing te koppelen aan de vervuiling, kan het er voor veel Duitsers op neerkomen dat ze alsnog meer moeten betalen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bezitters van een dieselauto."