"Goed opletten dus in de showroom vanaf morgen", zegt de ACM. Dealers moeten open worden over alle kosten, ook over de rijklaarkosten.
NOS NieuwsAangepast

ACM controleert rijklaarkosten bij de autodealer

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert vanaf morgen of prijzen van auto's in advertenties transparant zijn, inclusief de 'rijklaarkosten'. Als dealers hier onduidelijk over zijn, kunnen ze een boete krijgen.

Branchevereniging RAI is positief. "De autobranche heeft er hard aan gewerkt om alle prijzen in reclames en brochures aan te passen."

De ACM doet ook een oproep aan consumenten. Bestuurder Henk Don: "Als zij vanaf morgen in folders of de showroom zien dat er nog steeds verborgen kosten zijn, moeten zij dat eigenlijk aan ons melden. Het is belangrijk dat consumenten precies weten wat een auto kost voordat die wordt aangeschaft. Duidelijke prijzen zijn belangrijk. Dan wordt het vergelijken van prijzen ook eenvoudiger en dat is goed voor de onderlinge concurrentie."

Nummerplaten

Rijklaarkosten zijn bijvoorbeeld transportkosten van de auto, het verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, de kentekenplaten en recyclingbijdrage. Deze kosten moet de consument betalen om met de nieuwe auto de garage uit te rijden. Deze kosten variëren per auto en merk, van 600 tot wel 1500 euro.

De ACM heeft eerder vastgesteld dat deze kosten vaak ten onrechte buiten de advertentieprijs werden gehouden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl