Een klant krijgt uitleg van een autoverkoper
NOS Nieuws

'Autoprijzen zijn misleidend'

Nog steeds brengen autoverkopers kosten in rekening voor het 'rijklaar maken' van de auto. Dat is misleidend, vindt de Consumentenbond.

De extra kosten die verkopers rekenen, de zogenoemde 'rijklaarmaakkosten' of 'afleverkosten', zijn voor het grootste deel vaste, onvermijdelijke kosten voor bijvoorbeeld het kenteken en het transport naar de dealer. "Daarom moeten die kosten gewoon worden meegenomen in de verkoopprijs", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Importeurs en dealers houden die er nu nog bewust buiten."

De Consumentenbond is naar toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) gestapt. Die heeft aangekondigd de autoprijzen te gaan onderzoeken.

700 euro extra

Uit onderzoek van de bond bleek dat er gemiddeld zo'n 700 euro boven op de geadverteerde prijs komt. "Vaak zelfs meer dan 1000 euro. Zo kunnen kopers de prijzen van auto's niet goed vergelijken", zegt Donat.

Tot 2013 profiteerden autokopers er nog van dat een groot deel van de prijs als aparte kosten werden verrekend. Tot die tijd werd er namelijk belasting geheven over de verkoopprijs, waar de apart verrekende 'rijklaarmaakkosten' niet in werden meegenomen. Daardoor hoefden autokopers minder belasting te betalen over hun aankoop.

Maar sinds januari 2013 is die belasting, de bpm, volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot van auto's. En dus maakt het voor de hoogte van de bpm niet uit hoeveel de verkoopprijs is.

Vorig jaar beloofde de RAI om met een oplossing te komen. Daar is tot op heden niets van terechtgekomen.

Joyce Donat, Consumentenbond

Volgens Donat is er dan ook geen enkele reden meer om 'rijklaarmaakkosten' apart in rekening te brengen. Daarom moet branchevereniging RAI in actie komen, vindt Donat. "Die moet bepalen welk deel van de rijklaarmaakkosten nou echt onvermijdelijk zijn, en ervoor zorgen dat die gewoon bij de verkoopprijs in komen."

"Vorig jaar beloofde de RAI om met een oplossing te komen. Daar is tot op heden niets van terechtgekomen. Misschien heeft de RAI last van weerstand in de achterban."

Consumenten worden voldoende geïnformeerd over de prijs van auto's

Cees Boutens, autobranchevereniging RAI

Volgens woordvoerder Cees Boutens is de RAI nog in gesprek met leden en met de Consumentenbond over de 'rijklaarmaakkosten.' "Maar we vinden dat consumenten nu al goed worden geïnformeerd. Bij advertenties staat altijd dat er aanvullende voorwaarden zijn, die bijvoorbeeld op een website zijn te vinden. Een autokoper heeft voldoende mogelijkheden zich te informeren over de prijs."

Ook mag de RAI volgens Boutens geen prijsafspraken maken met leden. "Dealers bepalen zelf welke kosten ze boven op de advertentieprijs rekenen. In sommige gevallen bepaalt het automerk de hoogte van die kosten, maar ook daar gaan wij niet over."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl