Webwinkels beboet voor laksheid bij niet-goed-geld-terug
Vijf webwinkels, waaronder Coolcat en buitenwinkel Bever, krijgen een boete omdat ze zich niet aan de regels hielden voor het annuleren van aankopen. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaven ze de bezorgkosten niet terug of informeerden ze klanten onvoldoende over hun rechten.
Behalve Coolcat en Bever krijgen ook Shoebaloe, Hipvoordeheb en Kiesdejuistesportbh.nl een boete. De bedragen lopen uiteen van 50.000 tot 220.000 euro.
Ook verzendkosten
Klanten die van hun aankoop af willen moeten alle kosten terugkrijgen, ook bezorgkosten. Coolcat en Bever deden dat niet of niet altijd.
In de wettelijke regels staat ook dat webwinkels op hun site duidelijke informatie moeten geven over de rechten van klanten. Dat moet op een goed vindbare plek gebeuren en niet verstopt bij de algemene voorwaarden of veelgestelde vragen. Volgens de ACM schoten alle vijf de beboete winkels hierin tekort.
De vijf webwinkels kwamen onder meer in beeld door meldingen op de site ConsuWijzer van de ACM en onderzoek van de Consumentenbond.