Webwinkels laks met terugbetalen
Webwinkels houden zich nog steeds niet aan de wettelijke regels voor retourzendingen. De Consumentenbond komt voor het derde jaar op rij tot de conclusie dat veel winkels de wettelijke regels overtreden.
De bond deed onderzoek onder 200 webwinkels. Bij elke winkel werden drie bestellingen gedaan. Die werden binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen teruggestuurd. De webwinkel is dan verplicht om het aankoopbedrag binnen twee weken terug te betalen. Als de bestelling in zijn geheel wordt teruggestuurd, moeten ook de bezorgkosten worden vergoed.
Kleine webwinkels
Volgens de Consumentenbond gaat het bij veel winkels mis (.pdf). Klanten krijgen hun geld helemaal niet of te laat terug. In sommige gevallen krijgen ze een tegoedbon terwijl de winkels verplicht zijn om geld terug te geven. Het gaat dan niet alleen om kleine webwinkels, maar ook om grote bedrijven, zegt de bond.
Tijdens het onderzoek bleek dat ook veel webwinkels met een keurmerk in de fout gaan. Webshop Keurmerk en Thuiswinkel.org hebben hun leden aangesproken op het naleven van de regels.