'Knullig, nu lopen andere verkeersaders in Nederland vast'
Doordat vrachtwagens niet meer over de Merwedebrug mogen, loopt het verkeer op andere plekken vast. Dagelijks rijden er 18.000 vrachtauto's over de brug. Die moeten nu een andere route nemen.
"Het is de vraag of de omleidingsroutes dit verkeer aankunnen. Knooppunt Hooipolder zal zeker vastlopen", zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN). "Het Nederlandse wegennet is niet overal afgesteld op zoveel vrachtauto's." De organisatie schat de kosten van het omrijden op minimaal 500.000 euro per dag. De alternatieve route via de A2 en de A59 is 50 kilometer langer.
Rijkswaterstaat besloot vanochtend om helemaal geen vrachtverkeer meer toe te laten op de brug vanwege haarscheuren in de draagbalken. Hoelang de afsluiting duurt, is niet bekend.
Vrachtwagenchauffeurs bij de brug klaagden vanochtend dat de beslissing te laat is genomen. Ze vinden dat de brug al eerder onder handen had moeten worden genomen.
"We zijn onaangenaam verrast, maar veiligheid gaat voor alles", zegt Arthur van Dijk van TLN. "We zijn in overleg met Rijkswaterstaat en hopen dat er snel maatregelen worden genomen."
Niet alleen voor het vrachtverkeer is de afsluiting vervelend. Er rijden ook bussen van Arriva over de brug. Reizigers kunnen via die bussen van Breda naar Utrecht reizen en omgekeerd. Ook die bussen mogen nu niet de brug over.
De bussen rijden deze ochtend wel, maar via een andere route. Arriva weet nog niet hoe ze het probleem de komende dagen gaan oplossen.