Milieu-expert betwijfelt of luchtvaartakkoord echt klimaatwinst oplevert
Klimaatwetenschappers zijn sceptisch of luchtvaartmaatschappijen de komende jaren hun CO2-uitstoot weten te compenseren, zoals ze gisteren hebben beloofd.
Gisteren bereikte de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO een wereldwijd klimaatakkoord. Het is de bedoeling dat luchtvaartmaatschappijen vanaf 2020 de groei van CO2-uitstoot compenseren. Experts betwijfelen of alle landen mee gaan doen en of de afspraken überhaupt klimaatwinst opleveren.
"Ik denk dat we heel blij moeten zijn dat er na twintig jaar onderhandelen eindelijk een akkoord is", zegt Jasper Faber, milieu-expert bij onderzoeksbureau CE Delft. "Maar we moeten afwachten hoeveel effect de afspraken echt gaan hebben op het klimaat."
Faber twijfelt over twee dingen. "Ten eerste is het akkoord de eerste jaren vrijwillig. Alle landen kunnen nog uitstappen. We moeten maar zien hoeveel landen we over tien jaar overhouden."
En dat het akkoord pas vanaf 2020 geldt, betekent dat de uitstoot van de luchtvaart nog fors kan groeien voordat de toename van de uitstoot gecompenseerd moet worden. "Helaas was dat de prijs die we moesten betalen om China, India en Brazilië aan boord te krijgen."
Onzinprojecten
Het tweede waar Faber zijn bedenkingen bij heeft, is de manier waarop luchtvaartmaatschappijen hun CO2-uitstoot gaan compenseren.
De verwachting is dat het aantal internationale vluchten de komende decennia verdubbelt. Luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen voor de extra CO2-uitstoot die dat met zich meebrengt. Zo moeten ze emissie-rechten kopen als ze een bepaalde uitstootlimiet overschrijden. Ook kunnen ze de uitstoot compenseren door te investeren in klimaatprojecten en duurzame energie.
"We weten nog niet wat voor eisen er worden gesteld aan die groene projecten en of die wel klimaatwinst opleveren. Er zijn veel onzinprojecten die goedkoop zijn maar geen klimaatwinst opleveren. Het is nog niet duidelijk gemaakt welke projecten wel en welke niet mogen."
Vliegtickets worden echt wat duurder, maar we hoeven niet bang te zijn voor honderden euro's extra.
Faber denkt niet dat dit akkoord leidt tot veel duurdere vliegtickets. "De extra kosten voor klimaatcompensatie zijn zeker op de korte termijn niet eens zo heel erg hoog. Door dit akkoord wordt een ticket naar Barcelona van 40 euro misschien 45 euro."
Uiteindelijk, vindt Faber, zou de luchtvaart moeten overgaan op biobrandstoffen. "Dat betekent dat vliegtickets echt wat duurder worden, maar we hoeven niet bang te zijn voor honderden euro's extra."