Apple stopt in stilte met peperdure Apple Watch
Het was vorig jaar een opmerkelijke headline. Apple, een bedrijf dat iPhones en computers maakt, presenteerde uiterst luxueuze horloges. Voor de allerduurste versie vroeg het Californische bedrijf 18.000 euro. Nu de tweede generatie is aangekondigd, zijn de duurste versies van Apple’s website verdwenen.
Tijdens een perspresentatie gisteren werd er een keramische versie van het horloge aangekondigd, die maximaal 1519 euro kost. Na afloop bleek dat dit horloge nu het duurste is.
Daar zei Apple tijdens de presentatie niks over. Maar juist die stilte maakt duidelijk dat Apple de horlogemarkt voor een deel verkeerd heeft ingeschat.
Zwitserse horlogemakers
Het idee was dat het slimme horloge een hebbeding zou worden voor kopers die houden van chique accessoires. Maar buiten een paar zeer rijke Amerikanen om, lijkt het Apple er niet in te zijn geslaagd om er geïnteresseerden voor te vinden. Het leidde er wel toe dat Zwitserse horlogemakers ook slimme uurwerken gingen ontwikkelen.
Met de nieuwe versie van het horloge richt Apple zich meer op gezondheid en fitness. Zo komt er een samenwerking met sportmerk Nike. En het horloge is dusdanig waterdicht dat je ermee kunt zwemmen - voor wie dat wil.