Night Tube brengt dronken en nuchtere Londenaar thuis
Het is een bekende uitspraak rond middernacht in Londense pubs en restaurants: "Ik moet weg. De laatste metro gaat zo". Niet langer meer: vanaf nu rijden de metro's in de Engelse hoofdstad de hele nacht door op vrijdagen en zaterdagen. De Night Tube is een feit.
Eindelijk, zeggen veel Londenaren. Zo ook Patricia, die meerijdt met de allereerste rit op de Victoria Line vanaf Brixton. "Steden als New York hadden al veel langer 24-uurs dienstregelingen, dus het werd wel tijd. Londen is een 24-uursstad, dan moeten we ook vervoer hebben dat daarbij past."
De komende weken rijden de metro's in de nacht alleen op de Victoria Line en de Central Line. In de herfst wordt het project verder uitgerold en aan het einde van het jaar moeten op nagenoeg alle lijnen 's nachts metro's rijden.
Het vooroordeel dat het nachtnet vooral voor dronken stappers een uitkomst is, wordt direct bevestigd als ik overstap en naast een meisje terechtkom dat midden in de wagon moet overgeven. Ook is er een klein opstootje in een groep jongens. Om de boel in de gaten te houden, worden er nu elke avond honderd extra agenten van de British Transport Police ingezet.
Maar we moeten niet denken dat het nieuwe nachtnet alleen dronken uitgaanspubliek gaat vervoeren, benadrukt Mark Evers, directeur bij vervoerder Transport For London. "Ontzettend veel mensen moeten tot na 00.30 werken, of moeten weer heel vroeg beginnen, voordat de metro's rijden. Verpleegsters, dokters, schoonmakers, mensen in de horeca: allemaal konden zij vaak de laatste metro niet halen."
Ik vind het een historisch moment.
Vaste metroreiziger Jenny herkent het probleem: "Ik werk in de theaterindustrie, daar zijn de uren wisselend en werk ik vaak tot laat. Voor mij is dit dus een uitkomst. Ik vind het een historisch moment." Mensen zoals Jenny waren vaak afhankelijk van taxi's of nachtbussen, zegt Evers. "Niet ideaal. Een taxi is duur en doordat de afstanden hier zo groot zijn, duurt een rit met de nachtbus vaak heel lang."
'Kan een uur schelen'
TFL berekende dat de gemiddelde reistijd door het metronachtnet zo'n 20 minuten korter wordt. "Soms kan het wel een uur schelen. We denken dat er elk weekend een half miljoen mensen gebruik van gaat maken."
De invoering van de Night Tube duurde een jaar langer dan gepland. De belangrijkste reden: het personeel wilde er niet aan. De balans tussen werk en privé zou zoek raken en door de extra nachtdiensten in het weekend zouden ze hun families niet meer kunnen zien. De onvrede leidde zelfs tot stakingen. Afgelopen mei sloten TFL en de bonden een deal, die onder meer bestond uit een hoger salaris en een bonus voor de bestuurders.
"We hebben inderdaad wat uitdagingen gehad", beaamt Evers. "Het was een bumpy ride. Maar het is fijn dat het personeel nu blij is en we kunnen beginnen."
Ook burgemeester Khan is opgetogen. Hij gaf vannacht het startsein voor de eerste rit en zei hij de afgelopen weken tegen iedereen die het wilde horen dat hij trots is op het nachtnet. Londen kan nu nog verder groeien, denkt Khan.
"We verwachten dat dit tot 2000 extra banen leidt", zegt TFL-directeur Evers. "Het zal een gigantische impact hebben op het leven van Londenaren: barrières verdwijnen. Een nachtbioscoop beginnen op een flinke afstand van het centrum? Kan. Een nieuwe baan die niet op het busnetwerk ligt? Helemaal prima. Er komen veel nieuwe mogelijkheden voor ondernemers en bedrijven. We verwachten dat het zo'n 90 miljoen euro per jaar extra oplevert voor de nachteconomie."
De sfeer onder de metrogangers was de eerste nacht in ieder geval opgetogen. Een enkele reiziger waagde zich zelfs aan een karaokeversie van de Lionel Richie-klassieker All Night Long, om de eerste metronacht te vieren.