Hockenheim niet uitverkocht bij terugkeer F1 in Duitsland
Na een jaar afwezigheid staat de Grand Prix van Duitsland weer op het programma. De vraag is alleen voor hoe lang. De toekomst van de race hangt wederom aan een zijden draad.
"Ik ben blij dat ik dit jaar weer een thuisrace rijd", zegt de Duitse Formule 1-coureur Nico Hülkenberg. "Racen op eigen bodem is altijd bijzonder, nu helemaal omdat onze grand prix vorig jaar werd geschrapt. Dat was niet best. Ongelooflijk eigenlijk."
De afgelopen jaren werd de Grand Prix van Duitsland om en om verreden op de Nürburgring en de Hockenheimring. In 2015 verdween de race van de Formule 1-kalender. Acute financiële problemen op de Nürburgring maakten de race onmogelijk en voor uitwijken naar Hockenheim was het al te laat. Voor het eerst sinds 1950 sloeg de Formule 1 Duitsland over. Een blamage voor het land van Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Michael Schumacher en Mercedes.
Dit jaar is de Grand Prix van Duitsland terug. Het moet een succes worden. Dat verklaart de overal opdoemende hashtag #F1istzurueck op en rond het circuit. De Duitse GP werd gemist, de Duitsers zijn dolblij dat hij terug is.
Althans, dat is de boodschap die de organisatie wil uitdragen. Maar het komt ook een tikje wanhopig over. En de hamvraag is: missen de Duitsers hun Grand Prix wel?
De Nederlanders komen naar Duitsland en redden zo onze grand prix.
Aan de regionale zender RPR1 zal het niet liggen. Hockenheimring-Radio, 92.4 FM, maakt overuren en deelt aan de lopende band kaarten uit. Dat is opvallend. Formule 1 is immers exclusief en peperduur, maar luisteraars naar het circuit lokken is een noodzakelijk kwaad.
De tribunes zijn nog lang niet uitverkocht, maar het is essentieel dat ze komend weekend goed gevuld zijn. Lege plekken zijn een slecht visitekaartje.
Publiek
"Buiten Europa is het niet zo'n probleem als er amper publiek is", zegt de Limburgse Formule 1-journalist Ivo op den Camp. "In Bakoe waren maar 14.000 mensen, maar dan lapt de overheid wel even bij."
Bij races in Europa is dat volgens hem niet aan de orde. "Dan is de organisatie meteen de pineut als er niet genoeg mensen komen", zegt de verslaggever van het Limburgs Dagblad.
In een poging de kaartverkoop een impuls te geven heeft Hockenheim de prijzen van de tickets verlaagd. Vooral gezinnen met kinderen worden gelokt met opvallend lage 'combitarieven'.
Het helpt een beetje, maar nog niet genoeg. Een aantal tribunes is nog met grote doeken afgedekt, zodat het op televisie niet opvalt dat de stoelen allemaal leeg zijn.
"Ik weet dat het niet zo goed gaat met de tickets", zegt Hülkenberg. "Dat is ontzettend jammer, maar het zal toch te maken hebben met de prijzen. Hoewel die verlaagd zijn, is het voor ouders met kinderen nog steeds een aanslag op de portemonnee. Ze kunnen het zich niet veroorloven", zegt de Duitser die bijna vloeiend Nederlands praat.
"Het is gewoon veel te duur. Het schrikt mensen af", vult Sebastian Vettel aan. "De prijzen zijn zo hoog dat niemand spontaan op het idee zal komen om morgen naar Hockenheim te gaan", zegt de viervoudig wereldkampioen.
Oranje boven
Er is volgens Hülkenberg nog een oorzaak voor de magere belangstelling. "Ik denk dat we in Duitsland een beetje verwend zijn. Na al die succesjaren met Michael Schumacher en Sebastian Vettel zijn de mensen er hier een beetje moe van."
"In Nederland is het anders. Daar zijn jullie ineens hongerig door Verstappen", zegt Hülkenberg. De coureur van Team Force India heeft al gemerkt dat veel Nederlanders naar Hockenheim zijn gekomen om Verstappen aan te moedigen.
"De Nederlanders komen naar Duitsland en redden zo onze grand prix", grapt Hülkenberg. "De Nederlanders komen naar de moffen: Oranje boven!"