"Als je een bestelling binnenkrijgt van 200 slagroompatronen met maar één slagroombus, dan weet je genoeg." Groothandels in horecaproducten krijgen steeds vaker te maken met jongeren die grote aantallen slagroompatronen bestellen. En dat is echt niet om een taart te bakken.
De patronen worden gebruikt omdat daar lachgas in zit. Uit onderzoek van verslavingskliniek Jellinek bleek onlangs dat het gebruik van het verdovende gas sinds 2012 fors is gestegen.
En dat merken dus ook winkels die de op het oog onschuldige slagroompatronen verkopen. Er kloppen steeds meer jongeren aan die op zoek zijn naar de patronen die normaal gebruikt worden bij het maken van slagroom of een mousse.
Onder meer webwinkels Hocras en XXLHoreca zien een stijging in de verkoopaantallen. XXLHoreca zegt dat de verkoop van slagroompatronen de afgelopen anderhalf jaar is verviervoudigd.
De groothandel krijgt geregeld telefoontjes van jongeren die vragen of ze de patronen nog op voorraad hebben en of ze ze kunnen komen afhalen. "Vooral tegen de avond en in het weekend krijgen we veel vragen van jongeren. Rondom Koningsdag ontstaat een ware run op de doosjes."
Ook ziet het bedrijf dat ze steeds meer bestellingen van avondwinkels in voornamelijk Amsterdam krijgen, die de patronen daarna weer doorverkopen.
Toch merken niet alle groothandels een stijging. Onder meer Sligro en DeliXL zien geen opvallende verkoopaantallen. Dit heeft er mee te maken dat zij niet verkopen aan particulieren. "Jongeren hebben er om die reden eigenlijk geen toegang toe", zegt een woordvoerder van Sligro.
Dat weerhoudt niet iedereen. Bij groothandel Hocras zien ze dat er gebruik wordt gemaakt van een 'geleende' pas van een van hun ouders, die wel ondernemer zijn. "Jongeren komen op een pasje van een restaurant of bedrijf. Je kunt nooit bewijzen dat ze het daar niet voor komen halen, al weet je het vaak wel als ze er nog een zak ballonnen bij kopen. Maar je kunt dit niet verbieden", zegt een woordvoerder van de groothandel.
De jongeren kopen vooral doosjes van 50 patronen. "Een koffietent doet daar een maand mee, jongeren schieten die er in een avond doorheen." Wel is het zo dat als een minderjarige met een pas de patronen komt halen, de pashouder wordt ingelicht.
We promoten de oorspronkelijke functie van de patronen, door ze in folders te laten zien in combinatie met wafels en andere bakproducten.
Ook groothandel Makro zegt zich er van bewust te zijn dat slagroompatronen op een andere manier gebruikt kunnen worden, al hebben ze geen idee hoe vaak dat gebeurt. "In onze folders promoten we de oorspronkelijke functie van de patronen, door ze te laten zien in combinatie met wafels en andere bakproducten."
Bij XXLHoreca annuleren ze orders waarvan ze de kopers niet vertrouwen. "We bellen ze op om te vragen waarvoor ze het gaan gebruiken. Als het geen duidelijk verhaal is, leveren we niet." Ook waarschuwt het bedrijf zijn klanten voor de risico's van het gebruik van lachgas.
Een andere online-verkoper van slagroompatronen zegt al in 2014 bij de overheid te hebben aangeklopt over een 'verontrustende stijging in het aantal verkopen'. "Wij zijn actief bezig om misbruik tegen te gaan, maar de politiek moet er echt iets aan doen."
Staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid liet eerder weten dat het onderwerp na de zomer zeer waarschijnlijk op de agenda van de Tweede Kamer komt.