De boer wil een brexit, de multinational is als de dood
De brexit-discussie leidt tot verdeeldheid tussen Britse bedrijven en boeren. Veel exporterende bedrijven maken zich grote zorgen over een mogelijk vertrek uit de Europese Unie, terwijl bijvoorbeeld veel boeren juist graag uit de EU willen.
In de groene weilanden van Cornwall stikt het van de boeren, veelal kleine veehouders en melkproducenten. Jessica Jeans heeft met haar man een boerderij met 75 koeien, uiteindelijk bedoeld voor de slacht.
Ze ziet het EU-lidmaatschap als een last voor haar onderneming. "Als boer heb ik veel te weinig te zeggen over de regels waar ik mij aan moet houden. Ik vind dat Europa democratisch veel te ver weg voelt. Niets wat ik doe of zeg heeft invloed op wat er in Brussel besloten wordt."
Daarom zal ze leave stemmen op 23 juni. Dat is een verrassende keuze als je bedenkt dat juist boeren veel steun krijgen uit Brussel in de vorm van landbouwsubsidies. In het geval van Jessica is dat meer dan 20.000 euro per jaar, een aanzienlijk deel van haar inkomen.
Ik bepaal liever zelf mijn eigen toekomst, met het risico op falen.
"Het is inderdaad erg belangrijk, die subsidies. Maar toch ben ik bereid dat risico te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat we er uiteindelijk een sterkere landbouwsector voor terugkrijgen. En ik bepaal liever zelf mijn eigen toekomst, met het risico op falen, dan dat we achter de meute aan moeten blijven hobbelen."
Uit onderzoek van het Britse boerenvakblad Farmers Weekly blijkt dat Jessica bepaald niet de enige is die zo denkt. 55 procent van de Britse boeren is voor een brexit.
"Het verbaasde mij toen ik dat las. Want velen exporteren naar de EU en krijgen ook subsidies. Maar blijkbaar ziet een meerderheid in dat we buiten de EU een betere toekomst tegemoet gaan."
Ik zeg niet dat de EU perfect is, maar voor ons werkt het.
Bij grote multinationals klinkt juist het tegenovergestelde geluid. Zij hebben vaak meerdere vestigingen in de EU en hebben enorm veel baat bij de interne markt. Zo ook Airbus, een van de grootste vliegtuigbouwers ter wereld.
"Wij maken onze vleugels in Groot-Brittannië bijvoorbeeld. En uiteindelijk worden onze vliegtuigen in Hamburg en Toulouse in elkaar gezet", zegt Paul Kahn, president van Airbus UK. "Onze werknemers reizen nu probleemloos door Europa en ook is alle regelgeving in de hele EU op elkaar afgestemd. Ik zeg niet dat de EU perfect is, maar voor ons werkt het."
Airbus vreest voor een brexit. De vliegtuigbouwer stuurde zelfs een brief naar alle 15.000 Britse werknemers om ze te waarschuwen voor de gevolgen van het uit de EU stappen. "Het zal consequenties voor ons kunnen hebben, zeker in Groot-Brittannië", zegt Kahn. "Uit de EU stappen maakt het niet simpeler, het zal alles alleen maar moeilijker maken."
Toch wil boerin Jessica daar niet aan. Zij is ervan overtuigd dat een brexit op de lange termijn positief zal uitwerken. "Het zou kunnen dat het de eerste paar jaar voor onzekerheid zorgt, maar het zal zich daarna decennialang uitbetalen."