Max Verstappen in Zandvoort
NOS Nieuws

Max Verstappen in Zandvoort 'een knetterhard commercieel spektakel'

Nog voordat Max Verstappen is gearriveerd voor de Familie Racedagen op het circuit van Zandvoort, komt een man al het terrein aflopen. Hij is niet onderweg naar huis, maar loopt naar zijn auto. In zijn handen: vier tassen gevuld met merchandise-artikelen die in de achterbak moeten.

Het is een beeld dat volgens verslaggever Louis Dekker bevestigt dat het vandaag in Zandvoort vooral gaat om de verkoop van zoveel mogelijk petjes, shirts en vesten. Max is een product geworden. Een product waar heel veel vraag naar is.

"Het is een knetterhard commercieel spektakel", zegt Dekker. "Het is voor veel mensen een gratis evenement, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen zó genieten dat ze flink de portemonnee trekken."

Een paar weken geleden is Max Verstappen geswitcht van team. Hij stapte over van Toro Rosso naar het eerste team van de renstal van Red Bull. Dat betekent ook dat zijn hele kledinglijn in een klap verouderd is. "Ik hoor verhalen dat ergens in Limburg nog voor 200.000 euro aan oude kleding ligt", zegt Dekker.

Hij denkt dat het vandaag twee kanten op kan gaan. "Aan de ene kant kun je denken dat iedereen het tenue van het nieuwe team wil, maar de outfit van Toro Rosso kan natuurlijk ook een collectors item worden en later veel geld opleveren."

Marketingexpert Marcel Beerthuizen ziet dat de commerciële waarde van Verstappen enorm aan het toenemen is. Zijn waarde gaat volgens hem de komende jaren in de miljoenen lopen. "Kijk naar Formule 1-coureur Lewis Hamilton van Mercedes, hij is een wereldster. Dat gaat om contracten met tientallen miljoenen aan salaris en miljoenencontracten met allerlei merken."

Max heeft geen sterallures. Daar houden we van.

Marcel Beerthuizen

Volgens Beerthuizen heeft Max voor sponsors een interessante mix aan eigenschappen. "Hij is betrouwbaar, intelligent, gedreven en - niet onbelangrijk - gewoon lekker normaal. Geen sterallures, daar houden wij Nederlanders van."

Hij koppelt dat aan de waarden die zijn sport heeft zoals de snelheid, de technologische ontwikkelingen in de Formule 1 en het feit dat het echt een wereldsport is. "Dan heb je te maken met het ijzersterke merk 'Max Verstappen'. Dat is goed voor de autosport in Nederland. En ja, ook voor de portemonnee van veel grote merken."

Nieuw publiek

Verslaggever Louis Dekker begaf zich tot voor kort tussen grijze, oude journalisten die de autosport al twintig jaar volgen. Daar is sinds een half jaar een hele kudde nieuwe mensen bij gekomen. Hij ziet ook steeds meer toeschouwers. "Mensen zijn niet zo zeer fan geworden van de sport, maar van Max."

Max Verstappen is de held op het circuit in Zandvoort

Er zijn in aanloop naar de familiedagen veel gratis kaartjes uitgedeeld, maar dit mag volgens Dekker niet gebagatelliseerd worden. "Veel mensen doen moeite om vanuit Groningen, Zeeland en Limburg richting het moeilijk bereikbare Zandvoort te komen. Het gaat slecht met de autosport in Nederland. Heel bijzonder dat een sporter van 18 het voor elkaar krijgt dat het circuit volstroomt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl