Vooral hardlopen wordt populairder

Runkeeper volgt hardlopers continu en verkoopt data

Runkeeper volgt gebruikers voortdurend, ook als de app uitstaat, en verkoopt deze gegevens aan derde partijen. De Noorse consumentenbond dient morgen een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens over de hardloop-app.

De Noorse bond Forbrukerrådet deed onderzoek naar 21 populaire gratis apps. Daaruit blijkt dat Runkeeper locatiegegevens doorverkoopt, aan wie is onduidelijk.

"De apps verzamelen informatie over waar je woont, wat je eet, waar je werkt en waar je op vakantie gaat. Dat is informatie die je niet met iedereen wilt delen", vertelt onderzoeker Finn Lützow-Holm Myrstad.

Het kan zijn dat je over 5 jaar wordt afgewezen door een verzekering vanwege gegevens die nu worden verzameld.

Myrstad

Het probleem is dat de algemene voorwaarden te ingewikkeld zijn, stelt Myrstad. "Die zijn vaak heel uitgebreid en onleesbaar. Als je alles wilt lezen, ben je maanden bezig. Wat ze met jouw gegevens doen, is heel ruim omschreven en ondoorzichtig gemaakt."

Veel gebruikers zijn zich niet bewust van de gevolgen van het gebruiken van een app. "De gegevens die worden verzameld, kunnen voor veel doeleinden worden gebruikt. Het kan dat je over vijf jaar wordt afgewezen bij het afsluiten van een verzekering, vanwege gegevens die nu worden verzameld via een hardloop-app", zegt Myrstad.

Bits of Freedom

Ook de Nederlandse privacy-organisatie Bits of Freedom maakt zich zorgen. "Als je op internet communiceert, of info zoekt, of appt dan zijn er meerdere partijen die meekijken. Wie dat zijn, weet je niet. En wat ze met die informatie doen, ook niet", zegt Daphne van der Kroft.

"Zo heeft het Verbond van Verzekeraars onlangs een paper uitgebracht waaruit blijkt dat ze heel specifiek geïnteresseerd zijn in locatiegegevens van gebruikers. Als zij bijvoorbeeld weten of je buiten Europa komt, dan kunnen ze gerichte aanbiedingen doen."

Strengere regels

Europarlementariër Sophie in 't Veld (D66) werkte mee aan een nieuw pakket privacymaatregelen dat het Europees Parlement in april heeft aangenomen.

"Bedrijven moeten zich in 2018 aan strengere regels houden, en onder meer duidelijk maken wat ze met gegevens willen doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl