Vandaag begint in Amerika de race om het Witte Huis echt. Het belangrijkste campagnemiddel van de Amerikaanse presidentskandidaten zijn misschien wel hun campagnefilmpjes. Ze kosten miljoenen en trekken miljoenen kijkers op YouTube. En in Amerika geldt vaak: hoe gekker hoe beter.
Er is geen makkelijkere manier om de kandidaten te leren kennen, want dit is hoe ze zichzelf zien en hoe ze naar elkaar kijken. En daar zitten soms vreemde filmpjes tussen:
Kerstmisparodie van Cruz
Als degene met het best bekeken filmpje ook de meeste Republikeinse stemmen trekt, is Ted Cruz straks de winnaar. Hij is Republikein en de belangrijkste tegenstander van Donald Trump. Dit filmpje is vooral een parodie en werd rond Kerstmis een enorme hit. De boodschap: "Als je niet van deze kerstverhalen houdt, heb je waarschijnlijk een hekel aan Kerstmis. En aan Amerika."
In het filmpje worden andere Amerikaanse politici belachelijk gemaakt. Daardoor zou je het filmpje kunnen zien als een voorbeeld van negatieve campagnevoering. En dat geldt voor veel van de filmpjes.
De Nederlandse onderzoeker Annemarie Walter (Universiteit van Nottingham) is gepromoveerd op negatieve campagnevoering. Volgens haar kan negatieve campagnevoering mensen naar de stembus trekken. "Kiezers onthouden negatieve campagnespots niet alleen beter, ze vinden ze ook interessanter. Met negatieve spots zetten kandidaten zich tegen elkaar af en dat zorgt ervoor dat mensen het idee hebben dat er iets te kiezen is."
En dus zou het goed kunnen dat het volgende filmpje ook aanslaat:
Dit filmpje is natuurlijk niet gemaakt door Rubio zelf, maar door zijn tegenstanders. Hij wordt erin weggezet als een draaier, iemand die constant een andere mening heeft. Of het door dit filmpje komt is de vraag, maar hij staat er in de peilingen niet goed voor. De kans dat hij de Republikeinse kandidaat wordt is klein.
Het filmpje is niet gemaakt door één van de andere kandidaten, maar door een groep die zich Right to rise USA noemt. En dat komt meer voor zegt Annemarie Walter. "Dit soort groepen heten PACs. Zo'n PAC steunt kandidaten. Dat doen ze niet alleen financieel, maar ze zenden ook campagnespots uit. Voor zo'n PAC is negatieve campagnevoering minder gevaarlijk. Kiezers straffen soms kandidaten af die in hun ogen te negatief zijn. Voor een PAC is dat gevaar er niet."
'Trump doet aan Noord-Koreaanse praktijken'
Donald Trump, tot nu toe de grote favoriet bij de Republikeinen, maakt heel veel filmpjes. Dit filmpje scoort het best en wordt heel veel uitgezonden. Maar niet omdat mensen er nou zo enthousiast over zijn:
Op social media wordt gesproken over 'Noord-Koreaanse' praktijken. En ook tv-shows praten er zo over. Het deert Donald Trump tot nu toe niet, hij staat nog steeds bovenaan in de peilingen bij de Republikeinse partij.
Meeste kijkers voor Hillary Clinton
Ze is de grote favoriet bij de Democratische voorverkiezingen en misschien ook wel voor het presidentschap. Het filmpje waarin ze zich kandidaat stelde is bijna vijf miljoen keer bekeken:
Clinton heeft fans, maar ook heel veel tegenstanders En die kwamen met het filmpje hierboven. Een filmpje waarin vooral de onbetrouwbaarheid van Clinton naar voren komt.
Gelikt filmpje van Bernie Sanders
Hij kan de oudste president ooit worden, maar juist Bernie Sanders trekt heel veel jonge kiezers. Ook kiezers die filmpjes over 'm maken, zoals deze:
Zelf heeft hij een gelikt campagne-filmpje, maar toch komt één beeld van Sanders nog meer in de media voorbij. Sanders werd augustus vorig jaar van het podium afgestuurd door activisten in Seattle. Het geeft niet echt het beeld van een sterke leider.
Maar hoe belangrijk zijn die filmpjes nou? Volgens de campagneteams heel belangrijk. Annemarie Walter: "Gemiddeld wordt meer dan de helft van het campagnebudget uitgegeven aan politieke advertenties, waaronder dit soort spots. Die beïnvloeden kiezers direct en indirect. Direct doordat kiezers de spots op de televisie en het internet zien. Indirect doordat deze spots uitgebreid in andere media worden besproken."
"Dat heeft een direct en een indirect effect. Direct omdat kiezers de filmpjes op YouTube zien. Maar ook indirect omdat er veel over de filmpjes gepraat wordt in andere media. Het is eigenlijk net als de verkiezingsdebatten in Nederland: heel veel kiezers kijken daar niet naar, maar krijgen wel mee wie er als de winnaar wordt gezien."
En dan loont het vooral om negatieve filmpjes te maken. "Volgens de meeste onderzoekers zijn er meer positieve dan negatieve filmpjes. Maar de negatieve krijgen veel meer aandacht in de media. En dus loont het om negatieve filmpjes over je tegenstanders te maken."