Docenten: vak Nederlands toe aan grondige herziening
Het vak Nederlands op de middelbare scholen is toe aan een grondige herziening, vinden docenten Nederlands en vakwetenschappers van acht universiteiten. Een manifest van hun hand met stellingen voor verbetering wordt morgen in Groningen gepresenteerd.
De opstellers van het manifest zeggen dat het vak Nederlands in de afgelopen 25 jaar nauwelijks veranderd is. Leerlingen vinden het saai en niet uitdagend en het vak geeft geen inzicht in taal en literatuur.
De universiteiten hebben Meesterschapsteams Nederlands ingesteld om het vak een nieuwe impuls te geven. Het vak staat volgens de deskundigen te ver af van de werkelijkheid en het is niet meer van deze tijd.
Schrijven
De schrijfvaardigheid van scholieren is vaak onder de maat. Universiteiten en hogescholen bieden nu bijspijkercursussen aan eerstejaarsstudenten aan. Nog erger is het gesteld op de vmbo's, waar 14 procent van de leerlingen "functioneel analfabeet" is. Dat wil zeggen dat ze te taalzwak zijn om zich te kunnen redden in de maatschappij.
De Meesterschapsteams hebben de mening gevraagd van honderden docenten, wetenschappers en experts over de verlangde nieuwe opzet van het vak Nederlands. Als hoofddoel kwam bovendrijven dat leerlingen kennis en inzicht krijgen in taal, communicatie, literatuur en cultuur. Het literatuuronderwijs is nu in de verdrukking en leerlingen lezen te weinig, vinden de deskundigen.
De opstellers verlangen van de politiek dat de exameneisen worden veranderd en dat er meer aandacht komt voor de schrijfvaardigheid.