TMG koopt zich in bij Talpa
De mediabedrijven Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa gaan een deel van hun ondernemingen samenvoegen. Dat maakten de bedrijven vanmorgen bekend. TMG betaalt 27 miljoen euro aan Talpa en krijgt hiermee onder meer een belang van bijna 5 procent in SBS.
Voor TMG wil met de samenwerking toegang krijgen tot een groter publiek. TMG is nu nog vooral actief via de radio en de geschreven media.
"Wij krijgen met al onze journalistieke content toegang tot de kanalen die de consument op dit moment wil hebben," zei TMG-topman Geert-Jan van der Snoek in het NOS Radio 1-Journaal. "Wij hebben nu nog geen toegang tot televisie. Op radio krijgen we de mogelijkheid om samen te werken zodat we een krachtigere radiopartij kunnen zijn."
"Hart ligt bij radio"
De bedrijven gaan een radio- en een televisiebedrijf oprichten. In het radiobedrijf komen onder meer Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM van TMG en Radio 538 en Slam! van Talpa.
Op televisiegebied is nu alleen Talpa actief met een belang van 33 procent in SBS. Hiervan wordt 15 procent overgeheveld naar TMG. In beide bedrijven houdt Talpa het overgrote deel van de aandelen. De Finse uitgever Sanoma bezit de overige 67 procent in SBS.
John de Mol, oprichter en eigenaar van Talpa, is enthousiast, vooral over de radiosamenwerking. "Gezamenlijk bereiken we hiermee zo'n 7,3 miljoen luisteraars per week. Iedereen ziet mij wellicht als televisieman, maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt."
De bedrijven gaan dit jaar twee nieuwe online televisiezenders lanceren. "Daarbij willen we zeer zeker onze content in gaan zetten", aldus Van der Snoek van TMG.
Het is nog niet duidelijk wat de luisteraars en kijkers ervan gaan merken. Daar verwachten TMG en Talpa over enkele maanden meer duidelijkheid over te kunnen geven. In het tweede kwartaal van dit jaar zal blijken wat de gevolgen zijn voor het personeel. Vorig jaar schrapte TMG bijna 170 arbeidsplaatsen.
De investering van 27 miljoen moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouders en medezeggenschapsraden.
Merken
De Telegraaf Media Groep is een van de grootste mediabedrijven van Nederland. Naast de radiozenders vallen er vooral veel bladen onder de groep, zoals De Telegraaf, Metro, Autovisie, Privé, Vrouw en enkele regionale dagbladen.
Talpa richt zich vooral op radio en televisie. Het bedrijf heeft een belang van 33 procent in SBS Nederland, waar de zenders SBS6, SBS9, Net5 en Veronica toe behoren. Als eigen zender verdween Talpa in 2006 van de buis. Vorig jaar verkocht De Mol televisieproducent Talpa aan het Britse ITV. De radiozenders en het belang in SBS bleven buiten de deal.