Twitter ruilt Favoriet in voor 'Like'
Het was jarenlang overzichtelijk: Facebook had de Like, Twitter had de Favoriet. Maar waar het bij Facebook duidelijk was waarvoor dit diende, namelijk iets leuk vinden, werd de knop op Twitter op veel verschillende manieren gebruikt.
Daar wilde Twitter een eind aan maken. Het platform heeft vandaag besloten om grote broer Facebook te volgen en zijn ster te veranderen in een hartje.
"We willen het gebruik van Twitter zo makkelijk mogelijk maken", schrijft productmanager Akarshan Kumar. "We weten dat de ster op sommige momenten verwarrend kan zijn, zeker voor mensen die nieuw zijn. Je kunt veel dingen leuk vinden, maar lang niet alles behoort tot je favorieten."
Het platform ziet in het hartje een universeel symbool dat door iedereen over de hele wereld wordt herkend. De afgelopen tijd heeft Twitter de functie getest en daaruit blijkt volgens het medium dat een hartje beter werkt.
Herkenbaar
Veelgehoorde kritiek is dat Twitter voor mensen die het platform weinig of niet gebruiken, te ingewikkeld is. Door een populaire functie van Facebook over te nemen hoopt Twitter meer herkenbaarheid te creëren en daarmee meer interactie.
Twitter worstelt al enige tijd met het aantrekken van meer gebruikers. Vorige week bleek opnieuw dat er maar mondjesmaat mensen bijkomen. Hier probeert Twitter verandering in te brengen door nieuwe producten ontwikkelen. Zo hoopt het platform actieve gebruikers te behouden en nieuwe aan te trekken.