Geen botsingen bij test met 'zelfrijdende' auto's, wel ingreep
Bij een test met twaalf hoog geautomatiseerde auto's op een testbaan in Lelystad zijn geen aanrijdingen geweest. Het ging niet om volledig zelfrijdende auto's, maar wagens met technologieën als Adaptive Cruise Control (snelheid wordt automatisch aangepast aan de nabijheid van de voorligger) en Lane Keeping (automatisch bijsturen om op de rijstrook te blijven).
Twaalf wagens van onder meer Volvo, Mercedes, BMW en Tesla reden rondjes op de baan, waarbij allerlei verkeerssituaties werden uitgeprobeerd om te kijken hoe de auto's reageerden.
Remmen
Zo reden de auto's bijvoorbeeld allemaal achter elkaar en trapte de voorste hard op de rem om te zien wat er gebeurde. Dat liep goed af. "Ik zat in de auto achterin de rij, een Tesla", zegt Stijn Otten, directeur innovatie bij leasemaatschappij Business Lease.
"Hij remde netjes. Ik zag de auto's vooraan al remmen, dus wou al iets sneller op de rem trappen, maar de Tesla deed het uiteindelijk ook. Er is geen enkele botsing gebeurd."
Maar Otten moest wel een keer ingrijpen. "Ik moest meeremmen toen de auto voor me het automatische systeem uit had staan en een noodstop maakte."
De Tesla was voorzien van de recente 'Autopilot'-softwareupdate die het rijden deels automatiseert.
Openbare weg
De test was een initiatief van verzekeraar Aon, ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, rijtrainer Prodrive Training en Business Lease Nederland.
Binnenkort willen ze met de auto's dezelfde test weer doen, maar dan op de openbare weg, op de A2. Ze zijn daarover in overleg met Rijkswaterstaat.
Minder schades
Business Lease bekijkt samen met Aon of ze extraatjes als Adaptive Cruise Control en Lane Keeping gratis aan klanten kunnen aanbieden, omdat die zichzelf mogelijk terugverdienen doordat er minder schades worden gereden.