Een Tesla op de automatische piloot heeft precíes op tijd zelf op de rem getrapt. En da's gefilmd. Een Amerikaan in zo'n Tesla filmde terwijl de AutoPilot-functie aanstond en lette zelf niet heel goed op. Totdat er een tegenligger besloot z'n auto voor de Tesla te gooien:
Autofabrikant Tesla is sinds vorig weekend in Europa begonnen met het verspreiden van een software-update waarmee je zonder je handen te gebruiken over de snelweg kan rijden.
De elektrische auto kan daardoor zelfstandig sturen en afstand houden tot de auto voor hem. Maar dat de update er is, betekent niet dat Nederlandse eigenaren die functie ook daadwerkelijk mogen gebruiken.
Waarom mag je niet zonder handen?
Nederland is net als veel landen aangesloten bij het Verdrag van Wenen. Daarin staat aan welke eisen een auto en bestuurder moeten voldoen: bijvoorbeeld dat een bestuurder altijd de controle over de auto moet houden. Daarom mag een volledig zelfsturende auto nog niet in Nederland rijden.
Bij de Tesla gaat het om ondersteunde functies, en dat mag dus wel. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bijsturen van licht of remmen als je te dicht op je voorganger komt. Maar je blijft als bestuurder altijd volledig verantwoordelijk.
Verstandig?
Is het wel zo slim om het rijden zoveel makkelijker te maken? Makkelijker staat vaak gelijk aan saaier, en daar zit volgens TNO onderzoeker Marieke Martens precies het spanningsveld. "Mensen zijn heel slecht in het monitoren van saaie taken zoals lange afstanden rijden. Dan komt er heel af en toe iets langs waar je actie op moet ondernemen."
Door alle systemen hoef je steeds minder te doen en ben je sneller geneigd om je bezig te houden met andere zaken, legt ze uit. "De mens is van nature heel nieuwsgierig en wil dan bijvoorbeeld whatsappen onder het rijden", vertelt Martens. Het gevaar is dat bestuurders afgeleid raken door andere dingen en niet meer direct kunnen ingrijpen als dat nodig is.
Foutjes
Autosoftware AutoPilot scant continue de omgeving van de auto. Het kijkt naar de belijning op de weg met een camera, een radar kijkt verder vooruit naar eventuele auto's en twaalf sensoren houden de omgeving in de gaten. Volgens Tesla is het systeem écht bedoeld om op de snelweg te gebruiken.
Als je het op landweggetjes gebruikt, kan het dus fout gaan wanneer de auto de belijning niet kan volgen: